Sökning: "razor"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade ordet razor.

  1. 6. A Good Razor : A sustainable and gender neutral design proposal for a manual hair removing device for the entire body

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :HANNA LUNDIN; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The razor industry is a worldwide industry where the vast majority sell multi-blade razors. These are sold in a business model that pushes production prices so much that it harms the environment. LÄS MER

  2. 7. Raka eller (inte raka)? : En semiotisk bildanalys av rakhyvelsföretaget Estrids marknadsföring utifrån postfeministiska diskussioner.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Melinda Grothén; [2021]
    Nyckelord :Postfeminism; femwashing; commodified feminism; stereotypes; femvertising; woke-washing; body hair;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine, based on a qualitative semiotic image analysis, how feminist aspects are used by companies for commercial purposes. The starting point for the study is a critical feminist perspective with a theoretical background in the complex discussions about postfeminism, commodified feminism, femwashing and femvertising. LÄS MER

  3. 8. All makt åt Estrid, vår befriare : En kvalitativ textanalys av Estrids varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Isabelle Haglund Wigh; Hanna Opara Granlund; [2021]
    Nyckelord :Estrid; Razor; Norm; Body hair; Text analysis; Estrid; Rakhyvel; Normer; Kroppsbehåring; Textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen All makt åt Estrid, vår befriare - En kvalitativ textanalys av Estrids varumärkesidentitet undersöker företaget Estrids marknadsföring. Analysen har genomförts med hjälp av en kvalitativ textanalys, med fokus på semiotik och retorik. LÄS MER

  4. 9. Feminism till salu : En multomodal analys av rakhyvelsföretaget Estrids marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Maja Lindblom; [2021]
    Nyckelord :Marketing; communication; commodity activism; femvertising; multimodality; postfeminism; Estrid; Marknadskommunikation; kommodifierad aktivism; marknadsfeminism; multimodalitet; postfeminism; Estrid;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks rakhyvelsföretaget Estrids marknadskommunikation och hur de laddar sitt varumärke med feministiska värderingar. Studien ämnar besvara hur Estrid framställs som feministiska och vilken presupponerad kvinna kommunikationen riktar sig mot. LÄS MER

  5. 10. Raka vägen till kvinnlig frigörelse? En multimodal socialsemiotisk analys av femvertising ur ett kritiskt feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Klara Ottosson; Maja Grundskog; [2020]
    Nyckelord :femvertising; feminism; postfeminism; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska företag använder sig av femvertising i sin digitala kommunikation. Studien görs ur ett kritisk feministiskt perspektiv och studerar och analyserar hur kvinnor och kvinnlighet porträtteras i marknadsföring idag samt hur feminism används för kommersiella syften. LÄS MER