Sökning: "resultat från PISA"

Visar resultat 21 - 25 av 118 uppsatser innehållade orden resultat från PISA.

  1. 21. Faktorer som påverkar hur lärare bedriver sin matematikundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lisa Alm; [2019-07-02]
    Nyckelord :faktorer; matematikundervisning; lärare; påverkan;

    Sammanfattning : Svenska elevers matematikkunskaper fortsätter att falla i PISA-undersökningar, samtidigt som Skolverket (2015) går ut med en rapport där dessa resultat inte beror på elevers brist på motivation. Detta leder till utgångspunkt för att i denna studie eftersöka om det finns faktorer som påverkar hur lärare undervisar matematik, och om i sådana fall, vad dessa faktorer är för några. LÄS MER

  2. 22. Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Joakim Gustafsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :attityd; intresse; inre motivation; NO; naturorienterande ämnen; lärarperspektiv; praktisk undervisning; experiment;

    Sammanfattning : I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. LÄS MER

  3. 23. Konkret laborativt material i matematikundervisning : Synliggörande av det matematiska innehållet tal i bråkform med hjälp av konkret laborativt material i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :konkret material; konkretisering; tal i bråkform; variationsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare med hjälp av konkret laborativt material kan synliggöra det matematiska innehållet tal i bråkform i matematikundervisningen i år 4–6. Bakgrunden till studien är omdiskuterade resultaten i matematik som svenska elever fått i PISA och TIMMS samt ett intresse för hur konkret material på ett gynnsamt sätt kan användas i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 24. Nätcoaching som ett komplement till lösningsförslag : En undersökning av en ny digital lärmiljö genomundersökande relation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :William Friefeldt; Philip Gullberg; [2019]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Relationship of Inquiry; Digital learning environment; Worked-examples; Undersökande gemenskap; undersökande relation; digital lärmiljö; lösningsförslag;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har varit storskalig i världen och människors vardagsliv harändrats mycket det senaste seklet. I kontrast till detta har den svenska skolan inte sett sammahastiga tekniska utveckling. Samtidigt visar resultat från PISA att elevers resultat i matematiksjunker. Här identifieras två problem som måste lösas. LÄS MER

  5. 25. Elevers uppfattningar om sitt lärande i naturvetenskap med stöd av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :David Aouseus; Johan Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Lärande; Uppfattningar; Naturvetenskap; Mellanår; Fenomen;

    Sammanfattning : Flertalet av de studier vi läst inför detta examensarbete har riktat sig icke ämnesspecifikt mot de digitala verktygens användande. Forskning kring elevernas uppfattningar av sitt lärande saknas i Sverige, vilket efterfrågas från flera håll. LÄS MER