Sökning: "resultat från PISA"
Visar resultat 11 - 15 av 118 uppsatser innehållade orden resultat från PISA.
11. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER
12. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER
13. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER
14. Vi kan faktiskt ge alla en chans : Om resultatskillnader i läsförståelse och matematik hos elever med olika ursprung
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Enligt den svenska skollagen ska alla elever ha rätt till en utbildning av hög kvalité och det är skolornas jobb att se till att alla elever, oavsett familjebakgrund och socioekonomisk bakgrund, får tillgång till detta. Forskningen säger att det finns tydliga skillnader mellan svenska elever och elever med annat ursprung i deras skolresultat. LÄS MER
15. Glädjerättningen i grundskolan : En jämförelse mellan fristående och kommunala skolors betygsinflation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats avser att besvara frågeställningen om det förekommer någon skillnad i betygsinflation mellan fristående och kommunala grundskolor. Frågan besvaras genom att jämföra resultat på PISA-tester med nationella prov och slutbetyg. LÄS MER