Sökning: "resultat från PISA"

Visar resultat 11 - 15 av 118 uppsatser innehållade orden resultat från PISA.

  1. 11. Hur framställs god matematikundervisning? : En jämförelse av aktuell förespråkad didaktik vid tre olika kurser för matematiklärare i Sverige och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tove Langlet; [2021]
    Nyckelord :mathematics didactics; mathematics teaching; teacher education; school mathematics; high school mathematics; discourse analysis; matematikdidaktik; matematikundervisning; lärarutbildning; skolmatematik; gymnasiematematik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Skolmatematiken och matematikdidaktiken har under de senaste årtiondena genomgått en förändring från ett historiskt fokus på ren räkning och utantillkunskaper mot alltmer processorientering. Det pågår en aktiv debatt om hur framgångsrik dagens matematikundervisning egentligen är då de svenska elevernas resultat i internationella jämförelser så som PISA är inte lysande. LÄS MER

  2. 12. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Annika Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER

  3. 13. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  4. 14. Vi kan faktiskt ge alla en chans : Om resultatskillnader i läsförståelse och matematik hos elever med olika ursprung

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miriam Mwasongwe; Fanny Lindahl; [2021]
    Nyckelord :skolresultat; ursprung; socioekonomisk bakgrund; PISA;

    Sammanfattning : Enligt den svenska skollagen ska alla elever ha rätt till en utbildning av hög kvalité och det är skolornas jobb att se till att alla elever, oavsett familjebakgrund och socioekonomisk bakgrund, får tillgång till detta. Forskningen säger att det finns tydliga skillnader mellan svenska elever och elever med annat ursprung i deras skolresultat. LÄS MER

  5. 15. Glädjerättningen i grundskolan : En jämförelse mellan fristående och kommunala skolors betygsinflation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Holmberg; Alexandra Sahlén; [2021]
    Nyckelord :Independent; municipal; PISA; grade inflation; compulsory school; Fristående; kommunal; PISA; betygsinflation; grundskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att besvara frågeställningen om det förekommer någon skillnad i betygsinflation mellan fristående och kommunala grundskolor. Frågan besvaras genom att jämföra resultat på PISA-tester med nationella prov och slutbetyg. LÄS MER