Sökning: "resultat från PISA"

Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade orden resultat från PISA.

  1. 16. Vilken förståelse av bråk betonas i denationella proven?--En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anton Nordstrand; [2021]
    Nyckelord :Bråk; nationella prov; begreppsförmåga; procedurförmåga;

    Sammanfattning : Bråk har länge ansetts som ett av de områden i matematik som är svårast. Resultat från PISA och TIMMS har visat att svenska elevers bråkkunskaper är bristfällig. Resultat i PISA har under flera år varit ett hett ämne i Sverige. Resultat i nationella prov har diskuterats mindre. LÄS MER

  2. 17. Läsförståelse genom skärm och papper : En kvantitativ studie om elevers läsförståelse av traditionell papperstext och digital text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Adam Blick; [2021]
    Nyckelord :reading comprehension; teaching; print-based text; digital text; screen; computer; läsförståelse; undervisning; papperstext; digital text; skärm; dator;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i tidigare undersökningar om textmediers olika effekter och söker att svara på hur elevers läsförståelse påverkas av att läsa texter genom olika textmedium. Studien ville specifikt svara på om elevers inställning till textmediet de använder kan påverka deras läsförståelseförmåga. LÄS MER

  3. 18. En systematisk litteraturstudie om sambandet mellan matematik och läsförståelse : Med inriktning textuppgifter på mellanstadiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Melissa Karlsson; Alva Hultén; [2020]
    Nyckelord :Matematik Läsförståelse Textuppgifter Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot matematik och läsförståelse med fokus på textuppgifter för elever på mellanstadiet. PISA (Programme for International Student Assessment) är ett internationellt program där 15 åriga elevers kunskaper testas i dels matematik och läsförståelse. LÄS MER

  4. 19. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Berntsson; Therese Brag; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; taluppfattning; matematiskt samtal; representationer; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER

  5. 20. Hur hanterar lärare elevers olika nivåer i läsundervisning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kaisa Nyman; [2020]
    Nyckelord :different reading levels; instruction; elementary school; läsundervisning; olika läsnivåer; åk f-3;

    Sammanfattning : Det finns flera sätt att lära sig att läsa men för många barn är det en komplex process som både lärs in i och utanför skolan. Barn lär dessutom på olika sätt vilket gör att läraren i svenska måste ha olika pedagogiska redskap för att kunna möta barnens olika nivåer i läsundervisningen. LÄS MER