Sökning: "resultat från PISA"
Visar resultat 16 - 20 av 118 uppsatser innehållade orden resultat från PISA.
16. Vilken förståelse av bråk betonas i denationella proven?--En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Bråk har länge ansetts som ett av de områden i matematik som är svårast. Resultat från PISA och TIMMS har visat att svenska elevers bråkkunskaper är bristfällig. Resultat i PISA har under flera år varit ett hett ämne i Sverige. Resultat i nationella prov har diskuterats mindre. LÄS MER
17. Läsförståelse genom skärm och papper : En kvantitativ studie om elevers läsförståelse av traditionell papperstext och digital text
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Studien tar avstamp i tidigare undersökningar om textmediers olika effekter och söker att svara på hur elevers läsförståelse påverkas av att läsa texter genom olika textmedium. Studien ville specifikt svara på om elevers inställning till textmediet de använder kan påverka deras läsförståelseförmåga. LÄS MER
18. En systematisk litteraturstudie om sambandet mellan matematik och läsförståelse : Med inriktning textuppgifter på mellanstadiet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot matematik och läsförståelse med fokus på textuppgifter för elever på mellanstadiet. PISA (Programme for International Student Assessment) är ett internationellt program där 15 åriga elevers kunskaper testas i dels matematik och läsförståelse. LÄS MER
19. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER
20. Hur hanterar lärare elevers olika nivåer i läsundervisning?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det finns flera sätt att lära sig att läsa men för många barn är det en komplex process som både lärs in i och utanför skolan. Barn lär dessutom på olika sätt vilket gör att läraren i svenska måste ha olika pedagogiska redskap för att kunna möta barnens olika nivåer i läsundervisningen. LÄS MER