Sökning: "retorisk analys teori"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden retorisk analys teori.
1. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER
2. Lagen som ett retoriskt objekt - En analys av gamla och nya konsumentköplagen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Arbetet ämnar ge ett teoretiskt perspektiv på utformningen av det svenska lagspråket. Genom en retorisk argumentationsanalys, grundad i Chaïm Perelmans teori om föreställda publiker och Lloyd Bitzers teori om den retoriska situationen, utreds konsumentlagstiftningen i sin egenskap som meningsbärare mellan en retorisk avsändare och en retorisk mottagare. LÄS MER
3. Trots alla lagar och alla hot, så kan de aldrig släcka vår passion! : en kvalitativ fallstudie av svenska fotbollssupportrars retorik på sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som undersöker svenska fotbollssupportrars kommunikation på Instagram. Problemformuleringen grundar sig i den motsättning som uppkommit mellan supportrar och polismyndigheten. LÄS MER
4. Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. LÄS MER
5. Influencers beskrivning av den kvinnliga fertiliteten : En retorisk analys av reklamsamarbeten med Natural Cycles
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här studien fokuserar på influencers och deras framställning av företaget Natural Cycles hormonfria preventivmedel i audiovisuella reklamsamarbeten. Materialet för studien är filmer från plattformen Youtube som valts ut efter antalet gånger de visats för mottagare, det vill säga de videor som flest gånger exponerats för publik och därmed haft störst möjlighet till inverkan på publiken. LÄS MER