Sökning: "riktad marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden riktad marknadsföring.

  1. 1. Det marknadsföringsrättsliga skyddet för barn och unga : En undersökning av möjligheterna till restriktivare marknadsföring av alkohol, spel och tobaksfria nikotinprodukter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anni Rundgren; [2024]
    Nyckelord :Marknadsföring; barn; unga; alkohol; spel; tobaksfria nikotinprodukter;

    Sammanfattning : Barn och unga utgör idag en attraktiv konsumentgrupp i fråga om marknadsföring. Marknadslandskapet har blivit allt mer individualiserat och sker till stora delar online och på sociala medier, där barn och unga har en hög närvaro. LÄS MER

  2. 2. Den avgörande balansen i konsumenters vardag : En kvalitativ studie gällande faktorer som formar unga vuxnas attityder till personligt riktad marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Filippa Jensen; Julia Rahm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den utveckling av teknologin som har dominerat de senaste årtionden har bidragit till ett ökat användande av internet samt sociala medier. Unga personer växer idag upp i en digitalt integrerad miljö. LÄS MER

  3. 3. Bittersweet cookies : En kvantitativ studie om internetanvändares medvetenhet om individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oscar Skullman; Nelly Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; tredjepartscookies; attityd; medvetenhet; kunskap; integritet; oro; nytta; internet; GDPR;

    Sammanfattning : Individanpassad marknadsföring har tack vare användningen av cookies blivit vanligare. Tredjepartscookies delar insamlad data med tredje part och möjliggör riktad annonsering baserat på kundens internetbeteende. Annonsernas innehåll blir således mer relevant, men verktyget har också medfört en oro över personlig integritet. LÄS MER

  4. 4. MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Josefine Jerkin; Laura Kvist; Julia Wohlén; [2021-07-01]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; riktad reklam; riktad marknadsföring; integritet; äldre.;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram. Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändning, attityder till riktad reklam och integritet på sociala medier. Metod: Kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieskolors hemsidor : Att nå ut till olika målgrupper av elever

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kajsa Norgren; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskolor; hemsidor; elever;

    Sammanfattning : Varje år ställs Sveriges niondeklassare inför ett stort val som kan påverka deras framtid, nämligen gymnasievalet. Val av gymnasium är dock något komplext för eleverna. Det är mycket information som ska beaktas och det kan vara svårt att orientera sig bland alla valmöjligheter. LÄS MER