Sökning: "rules of arithmetic"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden rules of arithmetic.

  1. 1. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Benny Andersson; [2021]
    Nyckelord :formative assessment; systems of linear equations; teaching; formativ bedömning; linjära ekvationssystem; undervisning;

    Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER

  2. 2. Vilka räknesätt har företräde? : En studie om hur elever i årskurs 5 strukturerar och bokför beräkningar av numeriska uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jesper Unger; [2021]
    Nyckelord :Prioriteringsreglerna; struktur; numeriska uttryck; structure sense;

    Sammanfattning : För att numeriska uttryck inte ska tolkas på olika sätt finns det så kallade prioriteringsregler som bestämmer räkneoperationers ordningsföljd. Matematikdidaktisk forskning har dock visat att elever har svårigheter att följa prioriteringsregler och strukturer i matematiska uttryck. LÄS MER

  3. 3. Elevers användning av räknelagar, räkneregler och räknestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Linder; [2019]
    Nyckelord :calculation rules; calculation laws; calculation strategies; early algebra; räkneregler; räknelagar; räknestrategier; early algebra;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elever i de tidiga skolåren är medvetna om de lagar, regler och strategier som bygger strukturen i aritmetiska uttryck. Inom matematiken finns det räknelagar, räkneregler och räknestrategier. Därför är det viktigt att elever i skolan ges möjligheten att utveckla kunskaper om dem. LÄS MER

  4. 4. Vi hör ihop : Hur elever beräknar numeriska uttryck med sina egenskapade räkneregler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Karlsson; [2019]
    Nyckelord :numerical expressions; rules of arithmetic; arithmetic operations; pairing; principles; numeriska uttryck; räkneregler; räknesätt; para ihop; principer;

    Sammanfattning : Två vanliga räkneregler som elever lär sig om i matematikundervisningen är prioriteringsregeln och vänster-till-höger-principen. Tidigare forskning har dock visat att elever också använder påhittade regler som vanligtvis inte brukar användas inom matematiken. Syftet med den här studien är att undersöka dessa ”egenskapade” regler. LÄS MER

  5. 5. Kommutativa lagen i läromedel : Hur en räknelag framställs i matematikläromedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Haraldsson; [2018]
    Nyckelord :mathematics; commutative law; textbooks and children; matematik; kommutativitet; läromedel och barn;

    Sammanfattning : Under skolgången ska elever utveckla flera grundläggande kunskaper inom matematiken. En sådan kunskap handlar om de fyra räknesättens olika egenskaper. LÄS MER