Sökning: "särskola elevassistenter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden särskola elevassistenter.

  1. 1. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daiana Lungu; [2023]
    Nyckelord :Anpassad skola; elevassistent; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; stödpersonal; särskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER

  2. 2. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Klementsson Berg; Marie Saxgarn; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagog; särskola; uppdrag; uppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. AKK-användning med elever med flerfunktionsnedsättning - perspektiv från personalen i särskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ellen Westling; Johanna Larsson; [2022-07-04]
    Nyckelord :Flerfunktionsnedsättning; AKK; särskola inriktning ämnes-områden; elevassistenter; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka särskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av AKK-implementering med elever med flerfunktionsnedsättning. Data samlades in genom en digital enkät som besvarades av särskolepersonal från tre västsvenska kommuner (N = 41) och analyserades genom mixad metod (convergent design). LÄS MER

  4. 4. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  5. 5. Scaffolding och samverkan för lärande : Elevassistentens stöttande roll i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kajsa Renström; Anna Ljungström; [2022]
    Nyckelord :paraprofessionals; special schools for children with learning diasbilities; support; scaffolding; socialconstuctivism; collaboration; elevassistent; särskola; stöttning; scaffolding; socialkonstruktivism; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevassistenters uppfattningar om vad den stöttning de ger till elever i särskolan bidrar till för elevens kunskapsutveckling. Studien har en kvalitativ ansats. En intervjustudie har genomförts med åtta elevassistenter. Empirin har analyserats genom en tematisk innehållsanalys. LÄS MER