Sökning: "samarbete studiehandledning på modersmålet"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden samarbete studiehandledning på modersmålet.

  1. 11. Nyanlända i grundsärskolan : Ett kunskapsbidrag kring pedagogiska förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lena Uvesten; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; grundsärskola; Bronfenbrenner;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen kring pedagogiska förutsättningar vid grundsärskolans möte med nyanlända elever.   Sedan flera år tar Sverige emot ett stort antal människor som kommer hit av olika anledningar, barnen som kommer har rätt till utbildning i våra skolor. LÄS MER

  2. 12. En fallstudie om språkutvecklande undervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Aggestam; [2017]
    Nyckelord :genrepedagogik; nyanlända elever; sociokulturell teori; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syfte och förväntat kunskapsbidragSyftet med fallstudien är att få en uppfattning om vad en rektor, en SVA-lärare och en studiehandledare i en kommunal grundskola anser att språkutvecklande undervisning är och hur lärarna arbetar språkutvecklande i alla skolämnen för nyanlända elever. Studien är betydelsefull eftersom lärare behöver kunskap om språkutvecklande arbetssätt och skolor behöver en fungerande organisation som kan möta nyanlända elevernas språkliga behov. LÄS MER

  3. 13. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Stensdahl; [2017]
    Nyckelord :Special education; success factors; functional support; language- reading- and writing difficulties; relational perspective; categorical perspective; knowledge; early interventions; digital tools; study guidance in the mother tongue; grit; Specialpedagogik; framgångsfaktorer; fungerande stöd; språk-; läs- och skrivsvårigheter; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; kunskap; tidiga insatser; digitala verktyg; studiehandledning på modersmålet; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER

  4. 14. Tillfällig exkludering – vägen till inkludering. En intervjustudie av ett antal lärares erfarenheter av att undervisa nyanlända elever i grundskolans senare år.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Söderlind-Blank; [2014]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; förberedelseklass; nyanlän;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att kartlägga vilka faktorer som gynnar nyanlända elevers skolframgång enligt ett antal lärarepå en 4–9-skola i en av Göteborgs förorter. Ett bisyfte var att studiens resultat skulle kunna ligga till grund för en lokalplan för mottagande av nyanlända elever. LÄS MER

  5. 15. Att undervisa flerspråkiga elever : Studie om hur några lärare i svenska som andraspråk  och modersmålslärare arbetar språk- och kunskapsutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Misiurkiewicz; [2014]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; svenska som andraspråk; studiehandledning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare i svenska som andraspråk och modersmålslärare arbetar med språkutveckling och kunskapsutveckling i grundskolan. I studien har jag utgått från två frågeställningar som är följande: Hur arbetar lärare språkutvecklande? Hur samarbetar lärare i svenska som andraspråk och modersmålslärare? För att få svar på mina frågeställningar har jag tagit en del av forskningslitteratur och gjort intervjuer med fyra lärare där två undervisar i svenska som andraspråk och två undervisar i modersmålet. LÄS MER