Sökning: "samhällsvetenskaplig teori och metod"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskaplig teori och metod.
1. Främjad livskvalitet genom utbildning : En empirisk studie gällande grundskoleutbildningens främjande av ett barns livskvalitet
Master-uppsats, Teologiska högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur grundskoleutbildning främjar ett barns livskvalitet. Det uppnås genom att dels besvara en frågeställning gällande hur grundskolelärare tolkar att grundskoleutbildning främjar ett barns livskvalitet och dels en frågeställning gällande hur dessa tolkningar kan ses stå i relation till Martha Nussbaums teori om Förmågemodellen och till barnets rätt till utbildning. LÄS MER
2. Skrivutvecklande arbetssätt - en intervention i grundsärskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur elever i en särskolekontext kan stödjas i sin skrivutveckling genom ett förändrat arbetssätt. Kan ett förändrat arbetssätt i form av en modellerande undervisning i en socio-kulturell kontext, och med bildstöd och skrivmallar, stödja elevers förutsättningar att formulera och överföra sina tankar till skrift? Teori Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker i en social kontext och i samspel med andra människor där elevens proximala utvecklingszon utmanas. LÄS MER
3. Polisers anmälningsplikt avseende barn som far illa - En välimplementerad rutin eller en bedömning utifrån personliga normer?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionenSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att utifrån gällande rätt undersöka implementeringen och efterlevnaden av polisens anmälningsskyldighet avseende barn som riskerar att fara illa. Ett annat syfte med studien är att undersöka enskilda polismäns upplevelse av anmälningsskyldigheten och deras kunskapsnivå om anmälningskriterier. LÄS MER
4. Läxa - Vad styr? En studie i makten kring läxor
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka makten kring läxan och hur läxan kan påverka människor. Jag vill också undersöka hur läxan framställs och bibehålls i dagens läxdiskurser. Teori: I den här uppsatsen studerar jag hur läxan och dess normer kan uppfattas ur ett maktperspektiv. LÄS MER
5. Läxa - En gränslös undervisning? En studie i läxans gränser samt hur lärare och rektorer kommunicerar kring dessa.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Att upptäcka aspekter på läxans hantering som kan bidra till att diskursiva slutenheter öppnas upp så att läxan kan studeras ur nya infallsvinklar. Teori: Studierna av läxan är gjord ur ett sociokulturellt perspektiv där sociala normer och kommunikation är en grundläggande faktorer. LÄS MER