Sökning: "scaffolding and interaction"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade orden scaffolding and interaction.

  1. 16. Molecular Mechanisms of Endophilin B1-Bax Macromolecular Complexes in Membrane Permeabilization and Cell Death

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Tobias Kollberg Hedström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A crucial step during apoptosis is the accumulation of the pro-apoptotic protein Bax on the mitochondria where it triggers permeabilization of the outer membrane. This causes the release of cytochrome c into the cytosol and is considered a point of no return in programmed cell death. LÄS MER

  2. 17. Pandemins påverkan på barnens lek : En kvantitativ studie av förskollärares upplevelser kring hur samspelet i leken påverkats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Wigforss; [2022]
    Nyckelord :Attachment; pandemic; play; scaffolding; social interactions.; Anknytning; lek; pandemi; sociala samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Under början av 2020 drabbades världen av en omfattande snabbspridande pandemi som drabbat många på olika plan i hela samhället. Syftet med studien är att presentera en post-Covid rapport gällande i vilken mån förskollärare upplever att barns lek och samspel i förskolan idag påverkats av pandemin och dess begränsningar av social närkontakt. LÄS MER

  3. 18. Konsten att tänka matematiskt : Skolmatematik i vardagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Broberg Gülnaz; [2022]
    Nyckelord :daily math; didactics of math; school mathematics; thinking mathematically;

    Sammanfattning : I conducted a study among the middle school students to examinetheir attitudes to school mathematics both inside and outside of the classroom. Also, I have examined teachers’ perceptions of how everyday math examples can be integrated into the classroom experience. LÄS MER

  4. 19. Språkstödjande arbete i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; interaktion; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter. Syftet grundar sig i den förändrade förskolan med fler barn i behov av språkstöd samt den nya läroplanen (skolverket 2018) som inkluderar ordet utbildning. LÄS MER

  5. 20. ”Läs högt för mig!" : Lärares högläsning och dess betydelse för elever i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Graae; [2022]
    Nyckelord :Reading aloud; interaction; scaffolding; sociocultural perspective; Zon of Proximal Development; f-3; Högläsning; interaktion; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon; f-3;

    Sammanfattning : Forskning visar att högläsning är viktig av flera olika anledningar och att det inte enbart bör användas i de lägre åldrarna utan bör användas som ett verktyg för att utveckla elevers språk- och läsutveckling. Syftet med den här kvalitativa studien är att ta reda på högläsningens betydelse för eleverna samt att ta reda på vilka metoder och strategier lärarna använder sig av vid högläsning i klassrummet. LÄS MER