Sökning: "thinking mathematically"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden thinking mathematically.

  1. 1. Konsten att tänka matematiskt : Skolmatematik i vardagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Broberg Gülnaz; [2022]
    Nyckelord :daily math; didactics of math; school mathematics; thinking mathematically;

    Sammanfattning : I conducted a study among the middle school students to examinetheir attitudes to school mathematics both inside and outside of the classroom. Also, I have examined teachers’ perceptions of how everyday math examples can be integrated into the classroom experience. LÄS MER

  2. 2. Promoting conceptual understanding in high-school physics : Exploring the effects of using an audience response system

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Diana Diez; [2021]
    Nyckelord :Audience response system; Mentimeter; formative assessment; peer instruction; physics; Publiksvarssystem; Mentimeter; formativ bedömning; kamratlärande; gymnasiefysik;

    Sammanfattning : Research shows that students may be proficient in solving physics problem mathematically but still lack a fundamental understanding of the phenomena in question. One reason may be that a traditional approach to physics instruction emphasises instructors transfer of material to the students and problem-solving, sometimes at the expense of conceptional understanding. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa särbegåvade elever i matematik : En kvalitativ intervjustudie om anpassning, identifiering, utmaning och lärares uppfattning av särbegåvade elever i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Despina Avramidis; Diyar Altin; [2021]
    Nyckelord :matematik; särbegåvning; individanpassning; differentiering; hög presterande; lärare; utmaning; identifiering; uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tillföra kunskap om hur matematiklärare i årskurs 1-3 beskriver att de uppfattar begreppet särbegåvning, hur de identifierar de matematiskt särbegåvade eleverna, vilka utmaningar de ställs inför samt hur de anpassar sin undervisning för att ge matematiskt särbegåvade elever möjlighet att utvecklas i matematik. Undersökningen består av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med verksamma matematiklärare. LÄS MER

  4. 4. Är gymnasieskolans matematik adekvat? : En Delfistudie med samhällets medverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Hedengren; [2020]
    Nyckelord :mathematics; mathematics teaching; upper secondary school; society; Delphi study; Delphi method; matematik; matematikundervisning; gymnasieskolan; samhälle; kunskaper; förmågor; Delfistudie; Delfimetoden;

    Sammanfattning : Vi lever i en föränderlig värld. Globalisering, urbanisering och digitalisering är ledord i nuvarande samhällsutveckling. Hur påverkar denna föränderliga värld gymnasieskolans matematik? Det ledord som kanske ligger närmast och ingjuter störst påverkan för ämnet matematik är troligtvis digitalisering. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med särskilt begåvade elever i matematik : Möjligheter och hinder i arbetet med särskilt begåvade elever i matematik – ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nicole Hedin; Maja Storm; [2019]
    Nyckelord :Mathematically promising students; Differentiated education; Inclusive education; Teachers; Mathematics; Matematisk särskild begåvning; Differentierad undervisning; Inkludering; Lärare; Matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever i matematik, samt de möjligheter och hinder som upplevs i det arbetet. Studiens valda metod i undersökningen är kvalitativa semistrukturerade intervjuer som vänder sig till lärare. Totalt 18 lärare intervjuades. LÄS MER