Sökning: "scaffolding and interaction"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden scaffolding and interaction.

  1. 21. ”Vem är det Amanda hänger med då?” : Ett verksamhetsutvecklande arbete i årskurs 6 om hur textsamtal kan öka elevers delaktighet i läsundervisningen och gynna elevers läsförståelseutveckling

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Boris Mucić; [2021]
    Nyckelord :Text conversation; reciprocal teaching; scaffolding; participation; interaction; reading comprehension; reading strategies; intervention; Textsamtal; RT-modellen; stöttning; delaktighet; samspel; läsförståelse; lässtrategier; intervention;

    Sammanfattning : In my workplace, the pupils' shortcomings in reading comprehension were noticed after a teacher at theschool noticed that only a few students actively participated in the whole class teaching and that few pupils could answer questions related to the text that was read in the whole class. The pupils in year sixat the school already have uneven results in reading comprehension and the reading lessons that has been conducted in the two classes has for the most part consisted of whole class tutoring and individual work. LÄS MER

  2. 22. Stöttor i digitalisering : En kvalitativ intervjustudie om stödfunktioner för medarbetare i en digitaliseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fredrika Engelin; Albin Lewin; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; Employee; Retail; Scaffolding; Digitalisering; Medarbetare; Detaljhandeln; Stöttor;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att få en djupare förståelse för vilka olika former av kompetensutveckling som aktualiseras av digitalisering inom detaljhandeln. Två forskningsfrågor har formulerats. LÄS MER

  3. 23. "Utveckling och lärande är mycket mer än bara en uppgift" : En empirisk studie om skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Matilda Heideman; Frida Klässman; [2021]
    Nyckelord :Scaffolding; challenge; writing teaching; interaction; cooperative learning; primary school; multilingual students; Stöttning; utmaning; stödstrukturer; skrivundervisning; interaktion; kooperativt lärande; lågstadiet; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att undersöka hur verksamma lärare arbetar med skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever. Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där interaktioner mellan eleverna är gynnsamt för att lärande och utveckling ska ske. LÄS MER

  4. 24. Classroom Discourse and Aspects of Conversation Analysis : A qualitative study on student-to-student interaction during group discussion in EFL classrooms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anastasia Maziani; [2021]
    Nyckelord :classroom discourse; group discussions; conversation analysis. Speech Act Theory; locution; illocution; discursive devices; turn-taking; hedges; the sociocultural theory; Vygotsky; scaffolding.;

    Sammanfattning : This study aimed to analyse organised interaction and assigned discussions occurring between students in EFL classrooms. It was conducted in order to identify the value-added in terms of learning by using discussion groups. LÄS MER

  5. 25. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER