Sökning: "scaffolding and interaction"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden scaffolding and interaction.

  1. 11. Konsten att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om samspel mellan barnen och deras pedagog under högläsningsstunden på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Aida Foric; [2023]
    Nyckelord :conversation; interaction; preschool; reading aloud; scaffolding; förskola; högläsning; samspel; samtal; scaffolding;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  3. 13. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alaa Monsor; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism in preschool- teachers work with multilingual children s language development.; Flerspråkighet; förskola; förskollärares arbetssätt; förskollärares arbetsform; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkighet iförskolan med fokus på förskollärarnas arbetssätt för barns språkutveckling. Antalet flerspråkiga barn ökar i förskoleverksamhet då de har olika bakgrund och använder olika språk (Skolinspektionen 2017, s. LÄS MER

  4. 14. The Stern-Gerlach Spectrometer for Charged Particles : A step towards an alternative method for measuring spin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Synkrotronljusfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Samuel Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Stern-Gerlach; Stern; Gerlach; spin; time-of-flight; time of flight; magnetic moment; spectrometer; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The purpose of this project is to investigate the performance of a spectrometer capable of measuring both momentum and spin of particles. More specifically, we investigated what parameters are required in order to separate particles with opposite spins at least 1 mm. LÄS MER

  5. 15. Drama i grundsärskolans undervisning : en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Palm; [2022]
    Nyckelord :drama; compulsory school for pupils with learning disabilities; intellectual disability; teaching; didactics; drama; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; undervisning; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how drama can be used as a pedagogical tool in compulsory school for pupils with learning disabilities, and the conditions needed for drama to become a meaningful element in teaching. Five qualitative interviews were conducted with teachers with experience of drama in special school teaching. LÄS MER