Sökning: "scb utbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden scb utbildning.

  1. 6. Vilka läser kompletterande pedagogisk utbildning och hur hamnade de där? : En undersökning av studenter som valt en alternativ väg till lärarexamen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Petter Hansson; [2023]
    Nyckelord :Kompletterande pedagogisk utbildning; KPU; utbildningsstrategier; lärare; ämneslärare;

    Sammanfattning : Den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU) infördes 2011 med syfte att bredda upptagningen till lärarutbildningen. Utbildningen riktar sig till personer som redan studerat en universitets- eller högskoleutbildning, och som bedöms ha tillräckliga ämneskunskaper för att bli lärare efter tre terminers komplettering av utbildningsvetenskap och VFU. LÄS MER

  2. 7. Mottagning av nyanlända elever och deras kunskapsutveckling i svenska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Urszula Spas; Janet Mogren; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Sverige; förberedelseklass; ordinarie klass; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den största ökning av personer med ett annat modersmål än svenska som någonsin har skett i Sverige under 2000-talet var under år 2016 enligt SCB. Detta har lett till att skolan har haft många utmaningar i sin undervisning. LÄS MER

  3. 8. Att få underkänt : En aktörskapsanalys av ämneslärarstudenters reflexiva processer kring underkända examinationer

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Tilda Aronsson; [2020]
    Nyckelord :högre utbildning; aktörskap; reflexivitet; lärarutbildning; Mead; konkreta strukturer; den materiella vändningen;

    Sammanfattning : Higher education expands and Swedish universities are obliged to strive for widened recruitment (SCB u.å.; SFS 1998:1434). However, admission to university doesn´t mean a graduation is guaranteed and the teachers’ training programme for Swedish upper secondary education struggles especially with a large number of defections (UKÄ 2017). LÄS MER

  4. 9. Die Einstellung von Lehrkräften und Schülern zum Fach Deutsch in Schweden : Interviews mit Deutschlehrkräften- und Schülern

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Deutsch als Fremdsprache; Third language learning; Multilingualism; Fremdsprachendidaktik; moderne Sprache;

    Sammanfattning : Diese Arbeit behandelt das Thema, wie schwedische Deutschlehrkräfte über die Lehrpläne des Faches Deutsch denken, ob sich die Einstellung der Lehrkräfte und die der Schüler unterscheidet, wenn es um das Fach Deutsch geht. Das Resultat der Untersuchung zeigt, dass die Lehrkräfte mit den Lehrplänen zufrieden sind. LÄS MER

  5. 10. Matchad förvärvsgrad i Dalarna och Sverige : Påverkar könsfördelningen i en utbildningsgrupp kvinnors och mäns möjligheter att få ett relevant jobb?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Nationalekonomi

    Författare :Ingels Lindqvist Maria; Stengård Josephine; [2017]
    Nyckelord :Matched employment rate; employment rate; gender; dominant education group; equality; education; discrimination; Dalarna; Sweden; multilinear regression.; Matchad förvärvsgrad; förvärvsgrad; kön; könsdominerad utbildningsgrupp; jämställdhet; utbildning; diskriminering; Dalarna; Sverige; multipel linjär regression.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka den matchade förvärvsgraden för kvinnor och män, i Dalarna och i Sverige, samt att förklara eventuella skillnader. Om en stor andel av utbildningsgruppen vid avklarad examen blir anställda inom andra yrkesområden än vad utbildningen gav kompetens för, är den matchade förvärvsgraden inom utbildningsgruppen låg. LÄS MER