Sökning: "singing teaching"

Visar resultat 16 - 20 av 111 uppsatser innehållade orden singing teaching.

  1. 16. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  2. 17. Kula, locka, lulla, kauka : En studie i vilka metoder sångpedagoger inom svensk folkmusik använder för att lära ut kulning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Lovisa Liljeberg; [2021]
    Nyckelord :Kulning; folksång; sångpedagog; folkmusik; sångteknik; undervisningsmetoder; musik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad sångpedagoger inom genren svensk folklig sång har för metod för att lära ut kulning och om det går att använda kulning som ett redskap för att förbättra sångteknik överlag. Kvalitativa intervjuer med tre sångpedagoger som har stor vana att undervisa i kulning ligger till grund för undersökningen. LÄS MER

  3. 18. En annan form av sånteknik : En kvalitativ studie i hur olika folksångspedagoger använder sig av genrespecifika övningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Felicia Eklöf; [2021]
    Nyckelord :folk song; folk singing style; folk song methodology; genre-specific exercises; sing- ing technique; singing style; folksång; folkligt sångsätt; folksångsmetodik; genrespecifika övningar; sångteknik; sångstil;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på folksångslärares uppfattningar om genrespecifika övningar, om och hur mycket de används, om lärarna ser ett behov av fler sådana övningar och huruvida de tror att dessa övningar har en påverkan på elevers stilistiska utveckling. Tidigare litteratur och forskning berör definitionen av begreppen tradition och sångteknik samt vad som utgör det svenska folkliga sångsättet. LÄS MER

  4. 19. Estetiska lärprocesser i förskoleklass : En studie av fem lärares arbetssätt med estetiska lärprocesser samt deras tankar kring begreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tutku Demirkiran; [2021]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; förskoleklass; kreativitet;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how five preschool teachers integrate aesthetic learning processes in their teaching, as well as exploring the teachers’ perceived pros and cons of these processes. The study was conducted by observing and interviewing five preschool teachers from five different schools. LÄS MER

  5. 20. Musiklärares bakgrund och noter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Hagberg; [2021]
    Nyckelord :sheet music; musical notation; music reading; music teachers; music teaching; background; written language; socio-cultural perspective; mediation; noter; notskrift; notläsning; gehör; musiklärare; musikundervisning; bakgrund; skriftspråk; sociokulturellt perspektiv; mediering;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka vad fyra musiklärare på högstadiet har för musikalisk bakgrund och hur de använder sig av traditionell västerländsk notskrift i undervisningen. Tidigare forskning tar upp noters likhet med skriftspråk, noters roll i musikundervisning och identitet och förebilder i musik. LÄS MER