Sökning: "skönhetsideal medier"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden skönhetsideal medier.
21. Skönhetsideal på sociala medier : En kvantitativ studie om hur unga vuxna påverkas av skönhetsideal
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study was to find out if young adults, more specified in the ages between 15-30 years old, are affected by beauty ideals on social media and if so, how they are affected. Furthermore, the study wanted to find out if there are any gender differences and age differences in the matter, and how often an individual person publishes content on social media. LÄS MER
22. FILTER ELLER #NOFILTER? - En kvalitativ studie av hur unga svenska kvinnor resonerar kring retuscherande kamerafilter på sociala medier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med fördjupad förståelse för hur unga svenska kvinnor resonerar kring användning av och exponering för retuscherande kamerafilter på sociala medier. Teori: Genusteori, objektifieringsteori, Cultural Studies Metod: Kvalitativ semistrukturerad intervjustudie Material: Studien bygger på transkriptioner av fyra enskilda intervjuer samt en parintervju. LÄS MER
23. Den perfekta filmlystern : En kvalitativ studie i kopplingen mellan stereotyper och porträttering av hy i amerikanska filmer i high school-miljö.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Imperfektioner i skådespelares hy upplever vi sällan visas inom film och medier relaterade till film. Många gånger i film tycks hy användas för att gestalta olika stereotyper. LÄS MER
24. “INGEN BIKINI BLIR SNYGG PÅ EN GRÖNVIT KROPP” En studie om solning och att vara solbrun i populärkulturella medier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 18595 Nyckelord: Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing Syfte: Att undersöka hur innehållet i populärkulturella livsstilsmagasin uppmärksammar solning samt att vara solbrun. Metod: Kvalitativa innehållsanalyser Material: Fyra svenska populärkulturella livsstilsmagasin - Amelia, SOLO, Veckorevyn och Frida under perioden september 2015 till augusti 2016 Huvudresultat: Studien kom fram till att det främst var i två sammanhang som magasinen pratade om solning och att vara solbrun, nämligen hälsa och utseende, där utseende var det dominerande. LÄS MER
25. Det perfekta kontot. : En kvalitativ studie om unga tjejers upplevelser av sociala mediers påverkan på den psykosociala hälsan och deras identitetsskapande.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Många unga tjejer är uppkopplade på sociala medier idag. Samtidigt har den psykiska ohälsan ökat för unga tjejer de senaste åren. Uppsatsens syfte var att undersöka hur unga tjejer som går sista året i gymnasiet upplever att deras psykosociala hälsa och identitet påverkas av att vara uppkopplade på Facebook och Instagram. LÄS MER