Sökning: "skönhetsideal medier"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden skönhetsideal medier.

  1. 16. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Broberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER

  2. 17. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  3. 18. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vendela Wilthorn; Astrid Lund; [2020]
    Nyckelord :Retusch; Attityder; Skönhetsideal; Reklam; Köplust; Idealkroppar;

    Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER

  4. 19. ”Det första jag tänker på är att man ska vara vacker, lång och smal” : En kvalitativ studie om hur influerares sätt att göra reklam för och framställa skönhetsingrepp kan skapa betydelser för unga kvinnors kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Josefin Andersson; Ebba Strömsten; [2020]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; Youtube; cosmetic procedures; beauty ideal; body; looks; young women; two-step flow theory; parasocial interaction theory; opinion leaders; influencers; sociala medier; Instagram; Youtube; skönhetsingrepp; skönhetsideal; kropp; utseende; unga kvinnor; tvåstegshypotesen; parasocial interaktionsteori; opinionsledare;

    Sammanfattning : Listan över influerare som har gjort skönhetsingrepp kan göras lång. För att nämna ett exempel har Bianca Ingrosso med ett följarantal på 343 000 på Youtube talat öppet om att hon gjort lipfillers (Ingrosso, 2020). LÄS MER

  5. 20. Stigmatisering och den bildmässiga digitala interaktionen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Melinda Silverplats; Ida Sandström; [2020]
    Nyckelord :Hudåkommor; Stigma; Intrycksstyrning; Sociala medier; Instagram; Skönhetsideal; Normer; Bildmässig interaktion; ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp individer med en hudåkomma hanterar den bildmässiga digitala interaktionen. Informanterna som utgjorde empirin var alla diagnostiserade med en eller flera av följande diagnoser: vuxenakne, rosacea eller eksem. LÄS MER