Sökning: "skönhetsideal men"
Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden skönhetsideal men.
21. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER
22. Autentiskt, men snyggt: En studie om konsumenters syn på etik gällande retuschering av till synes autentiska reklambilder
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Retusch av reklambilder har länge varit omdiskuterat i samhället och idag är kanske debatten mer aktuell än någonsin med instiftandet av nya lagar kring retusch. Dagens reklambilder ämnar ge ett autentisk uttryck vilket gör det svårt för konsumenter att upptäcka retuschens inverkan och bedöma huruvida en bild är sann eller inte. LÄS MER
23. "Jag kände att jag inte kunde ha sex med någon förrän jag tog bort det där" : Ett reportage om blygdläppsförminskningar och om de ideal som finns kring kvinnans kön.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Blygdläppsförminskningar ökar i Sverige – men varför? Och vad säger det om skönhetsideal och om att vara kvinna i dag? Det är frågor som författarna svarar på i detta reportage. Två kvinnor berättar om sin erfarenhet av intimkirurgi – varför de valde att göra ingreppet och om hur de ser på det i dag. LÄS MER
24. Blicken på skönhet -fem unga vuxnas bedömningar av skönhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Tidigare forskning har visat på en lång rad förmåner kopplade till skönhet och minst lika många nackdelar kopplade till fulhet. Hur skönhet (vad människor uppfattar som skönt hos andra) uppfattas och definieras har dock beskrivits som en till stora delar obesvarad fråga, lämnad i en konceptuell svart låda. LÄS MER
25. “INGEN BIKINI BLIR SNYGG PÅ EN GRÖNVIT KROPP” En studie om solning och att vara solbrun i populärkulturella medier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 18595 Nyckelord: Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing Syfte: Att undersöka hur innehållet i populärkulturella livsstilsmagasin uppmärksammar solning samt att vara solbrun. Metod: Kvalitativa innehållsanalyser Material: Fyra svenska populärkulturella livsstilsmagasin - Amelia, SOLO, Veckorevyn och Frida under perioden september 2015 till augusti 2016 Huvudresultat: Studien kom fram till att det främst var i två sammanhang som magasinen pratade om solning och att vara solbrun, nämligen hälsa och utseende, där utseende var det dominerande. LÄS MER