Sökning: "skönhetsideal men"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden skönhetsideal men.

  1. 16. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  2. 17. Instagram, influencers och ideal -En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors kroppsuppfattning och attityder till skönhetsingrepp i relation till influencers representationer av skönhetsideal

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Attityder; den sociala verkligheten; influencers; Instagram; intervjustudie; kroppsuppfattning; skönhetsideal; skönhetsmyten; skönhetsingrepp;

    Sammanfattning : Det finns lite forskning om influencers inverkan på kvinnors kroppsuppfattning och desto mindre om hur influencers representationer av det kvinnliga skönhetsidealet kan förstås i relation till attityder gentemot skönhetsingrepp. Denna studie syftar till att undersöka vilken mening influencers representationer av kropps- och skönhetsidealet på Instagram spelar för unga ciskvinnors kroppsuppfattning och attityder till skönhetsingrepp. LÄS MER

  3. 18. Skönhetsideal på sociala medier : En kvantitativ studie om hur unga vuxna påverkas av skönhetsideal

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Viktoria Käll; Amanda Gyllensten; Victor Ström; Henrik Axby; [2020]
    Nyckelord :Social media; beauty ideal; self-image; Uses and gratifications.; Sociala medier; skönhetsideal; självbild; Uses and gratification.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find out if young adults, more specified in the ages between 15-30 years old, are affected by beauty ideals on social media and if so, how they are affected. Furthermore, the study wanted to find out if there are any gender differences and age differences in the matter, and how often an individual person publishes content on social media. LÄS MER

  4. 19. Size Zero eller Size Hero? : En flermetodsforskning av hur Veckorevyn förhåller sig till sitt manifest Size Hero

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabelle Palmberg; Olivia Ivarson; [2019]
    Nyckelord :plus size; body ideal; beauty ideal; normbreaking body; mixed method; plus size; kroppsideal; skönhetsideal; normbrytande kropp; flermetodsforskning;

    Sammanfattning : Det har länge varit känt att de kropps- och skönhetsideal som råder i samhället långt ifrån inkluderar alla typer av kroppar. Modebranschen har framförallt utmärkt sig på den här punkten, och det är väl känt att det allt som oftast är smala modeller som representeras i branschen. LÄS MER

  5. 20. Snyggare på Instagram : En studie om vad det innebär att som ung kvinna vara en del av en utseendefixerad digital värld

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Lo Iverus; [2019]
    Nyckelord :Instagram; skönhetsideal; kvinnliga ideal; normativ femininitet; utseendepresentation; bekräftelse;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors förhållningssätt till ideal, utseendepresentation och bekräftelse på Instagram, ett socialt medium för fotodelning. Undersökningen har utförts genom fem kvalitativa intervjuer med kvinnor i åldrarna 16–24 år som har öppna Instagramprofiler där de regelbundet publicerar bilder eller videor föreställande dem själva. LÄS MER