Sökning: "skönlitteratur svenska som andraspråkselever"
Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden skönlitteratur svenska som andraspråkselever.
6. Gyllene ögonblick : Andraspråkselevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa flerspråkiga gymnasieelevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i skolan. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
7. Skönlitteratur i andraspråksklassrummet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. LÄS MER
8. SvA-elevers möte med skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och förstå på vilka sätt andraspråkselever är delaktiga när de möter skönlitteratur och vilka arbetssätt lärare använder när de arbetar med skönlitteratur i ett klassrum med andraspråkselever. Jag har gjort en kvalitativ studie där observationer på fyra skolor utgör materialet som jag drar mina slutsatser utifrån. LÄS MER
9. SvA-elevers möte med skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och förstå på vilka sätt andraspråkselever är delaktiga när de möter skönlitteratur och vilka arbetssätt lärare använder när de arbetar med skönlitteratur i ett klassrum med andraspråkselever. Jag har gjort en kvalitativ studie där observationer på fyra skolor utgör materialet som jag drar mina slutsatser utifrån. LÄS MER
10. Klassikerläsning i svenska som andraspråksundervisningen. Den klassiska litteraturens relevans i andraspråksundervisningen samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Är klassiker lämplig läsning för svenska som andraspråkselever på gymnasiet? Den klassiska litteraturens relevans i ämnet samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen undersöks i denna studie. Lärarintervjuer och ett ord-/läsförståelsetest har genomförts för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER