Sökning: "skönlitteratur svenska som andraspråkselever"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden skönlitteratur svenska som andraspråkselever.

  1. 6. Gyllene ögonblick : Andraspråkselevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ulla Grundel; [2019]
    Nyckelord :fiction; second language learner; reading histories; literacy; relational education; skönlitteratur; andraspråkselever; läsarhistorier; litteracitet; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa flerspråkiga gymnasieelevers perspektiv på läsning av skönlitteratur i skolan. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Skönlitteratur i andraspråksklassrummet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linda Qvarnström; [2018]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsförståelse;

    Sammanfattning : Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. LÄS MER

  3. 8. SvA-elevers möte med skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Thorsson; [2017]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk; ordkunskap; litteraturdidaktik; F-3; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och förstå på vilka sätt andraspråkselever är delaktiga när de möter skönlitteratur och vilka arbetssätt lärare använder när de arbetar med skönlitteratur i ett klassrum med andraspråkselever. Jag har gjort en kvalitativ studie där observationer på fyra skolor utgör materialet som jag drar mina slutsatser utifrån. LÄS MER

  4. 9. SvA-elevers möte med skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Thorsson; [2017]
    Nyckelord :F-3; interaktion; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk; ordkunskap; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och förstå på vilka sätt andraspråkselever är delaktiga när de möter skönlitteratur och vilka arbetssätt lärare använder när de arbetar med skönlitteratur i ett klassrum med andraspråkselever. Jag har gjort en kvalitativ studie där observationer på fyra skolor utgör materialet som jag drar mina slutsatser utifrån. LÄS MER

  5. 10. Klassikerläsning i svenska som andraspråksundervisningen. Den klassiska litteraturens relevans i andraspråksundervisningen samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Hanna Nordlander; [2014-08-14]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; skönlitteratur; ordförråd;

    Sammanfattning : Är klassiker lämplig läsning för svenska som andraspråkselever på gymnasiet? Den klassiska litteraturens relevans i ämnet samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen undersöks i denna studie. Lärarintervjuer och ett ord-/läsförståelsetest har genomförts för att besvara forskningsfrågorna: 1. LÄS MER