Sökning: "skönlitteratur svenska som andraspråkselever"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden skönlitteratur svenska som andraspråkselever.

  1. 16. Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen med andraspråkselever på gymnasiet

    M1-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Charlotta Törnvall Holm; [2012]
    Nyckelord :education in literature; literature; second language learning; second language acquisition; litteraturundervisning; litteratur; andraspråksinlärning; andraspråkstillägnande;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur lärare arbetar med skönlitteratur i skolan, dels i språkförberedande undervisning på IVIK programmet såväl som i svenska som andraspråksundervisningen och i svenskan med andraspråkselever. Syftet med uppsatsen är att studera vilka arbetsmetoder lärarna använder sig av med andraspråkselever, hur lärarna arbetar med ämnets syften och språkutvecklingen. LÄS MER

  2. 17. Det verbala språket i förskola och skola - lärares arbete med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gabriella Tapper; Linn Andrésen; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Skola; Dialog; Andraspråkselever; Språkutveckling; Verbalt språk;

    Sammanfattning : Detta examensarbetets syfte är att ta reda på hur en förskola och en skola arbetar för att främjadet verbala språket hos andraspråkselever. Frågor som vi använt oss av för att få svar på dettaär– Vilka arbetssätt använder sig lärarna av för att främja andraspråkselevernas språkligautveckling?– I vilka situationer uppstår en verbal dialog mellan lärare och barn och mellan barn och barn?Vi anser att detta är ett relevant ämne att undersöka då det alltid är viktigt och ett måste förlärare att arbeta med språkutveckling. LÄS MER

  3. 18. Litteraturens påverkan på ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irina Persson; [2010]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; förstaspråk; andraspråk; modersmål; ordförståelse; ordförråd; produktivt ordförråd; receptivt ordförråd; intentionell språkinlärning; incidentiell språkinlärning; gymnasieskola; litteraturläsning;

    Sammanfattning : Flera gymnasieskolor i Malmö inleder studierna för elever i åk 1 med ett gemensamt läsprojekt, där elever läser självvalda skönlitterära böcker under åtminstone en timme per dag under lektionstid i ungefär tre veckor.Syftet med mitt arbete var att undersöka om intensivläsning av skönlitteratur har någon positiv påverkan på elevernas ordkunskap samt vilka skillnader i resultat finns det mellan andraspråkselever som få modersmålsundervisning och de elever som inte får det. LÄS MER

  4. 19. Lärarens roll och metoder för muntlig språkfärdighet i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Rajmonda Haxha; Fatime Haxha; [2010]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; muntlig språkfärdighet; modersmål; kvalitativa intervjuer; prosodi;

    Sammanfattning : Sammanfattning Språket är ett viktigt verktyg för kommunikation och för andraspråkselever spelar språket en viktig roll för att integreras i skolan och i samhället. Läraren har en nyckelroll i denna integrering och lärarens kompetens i andraspråksinlärning är av stor vikt för elevernas inlärning. LÄS MER

  5. 20. Skönlitteratur som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Christina Rönnberg; [2009-11-19]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; kvalitativ intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Språket spelar en avgörande roll för individen på vilket sätt han/hon kan klara av sin skolgång och integreras i det svenska samhället på ett så smidigt sätt som möjligt. Därför är det viktigt att alla pedagoger, som undervisar andraspråkselever, har kunskap om hur språkinlärningen underlättas för elever med ett annat modersmål än svenska. LÄS MER