Sökning: "skandaler hållbarhetsredovisning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skandaler hållbarhetsredovisning.

  1. 1. Skandalers inverkan på svenska företags rapportering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Nordberg; Cornelia Rexhammar; Åsa Ekman; [2023]
    Nyckelord :Externredovisning; hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; kriskommunikation; skandaler;

    Sammanfattning : Legitimitet är något som företag eftersträvar eftersom det kan vara avgörande för dess verksamhet. I samband med att ett företag blir föremål för en skandal kan legitimiteten ifrågasättas. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag kan använda den externa redovisningen för att återfå legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning i gruvbranschen : En kvalitativ studie om gruvbolags hållbarhetsredovisning i samband med en skandal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Betsabe Perez Cancino; Iman Hussein; [2022]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability reporting; strategies; GRI; mining industry; scandals; corporate crisis; Hållbarhetsrapport; hållbarhetsredovisning; strategier; GRI; gruvbranschen; skandaler; företagskriser;

    Sammanfattning : Background  Previous studies show a high level of uncertainty in the mining industry. Stakeholders require transparent sustainability reports from mining companies due to the high risk of accidents. In recent years, several failures causing disastrous consequences have occured in the industry. LÄS MER

  3. 3. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  4. 4. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felix Herkules; Moa Rehn; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability report; Greenwash; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Scandal.; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Greenwash; Intressentteori; Legitimitetsteori; Skandal.;

    Sammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER

  5. 5. Avslöjande information om korruption och penningtvätt i de fyra svenska storbankernas hållbarhetsredovisningar : En kvalitativ innehållsanalys av de fyra svenska storbankernas hållbarhetsredovisningar för åren 2017 till 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elin Sandqvist; Roxana Kozlik; [2021]
    Nyckelord :GRI; Corruption; Legitimacy Theory; Money Laundering; Stakeholder Theory; Sustainability Reporting.; GRI; Hållbarhetsredovisning; Intressentteori; Korruption; Legitimitetsteori; Penningtvätt.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Mellan åren 2015-2020 har Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB och Swedbank vid flertalet tillfällen delgivits sanktionsavgifter för brister i arbetet mot korruption och penningtvätt. Penningtvätt är en del av korruption och beskrivs av flertalet forskare som ett globalt problem där banker spelar en stor roll när det kommer till att dölja olagliga pengar. LÄS MER