Sökning: "skolan i ett systemteoretiskt perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden skolan i ett systemteoretiskt perspektiv.

  1. 21. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Problemskapande beteende i skolan : En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Järvenpää; Maria Lagnebratt; [2018]
    Nyckelord :problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; systemteori; specialpedagogik; elevbemötande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka metoder och strategier att tillämpa i bemötandet och hanteringen av elever med problemskapande beteende. Vi ville främst titta på metoder och åtgärder utifrån de specialpedagogiska perspektiv som presenteras i kursen specialpedagogik på 5 hp vid Uppsala universitet. LÄS MER

  3. 23. Från ord till handling : Implementering av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Hjalmarsson; [2018]
    Nyckelord :Multilingual; literacy; Competence; Systems theory; School; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; flerspråkighet; kompetensutveckling; systemteori; skola; Läslyftet;

    Sammanfattning : The field of special education includes the adjustment of education for students who do not reach knowledge requirements. During the last few years the PISA study has shown a negative trend amongst Swedish students regarding reading comprehension. LÄS MER

  4. 24. Starka system och bräckliga broar En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Malmgren; Johanna Palmaeus; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; NPF; Organsisation; Skola; Specialpedagogiska perspektiv; Systemteori; Övergångar; Överlämningar;

    Sammanfattning : AbstractProgram och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hp Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2018 Handledare: Lisa Hellström Examinator: Magnus ErlandssonTitel/ Rapportnummer: Starka system och bräckliga broar - En studie om övergångar från och inom förskola och skola för barn och elever med en NPF-problematik utifrån ett systemteoretiskt- och specialpedagogiskt perspektiv.Nyckelord: förskola, förskoleklass, NPF, organisation, skola, specialpedagogiskt perspektiv, systemteori, övergångar, överlämningar. LÄS MER

  5. 25. ”Livet måste gå på räls” : Skolkuratorers förståelse av ungas psykiska ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Lovisa Jonsson; Malin Evermyr; [2018]
    Nyckelord :mental illness; adolescents; counsellors in school; holism; psychosocial work; stress; psykisk ohälsa; ungdomar; skolkuratorer; holism; psykosocialt arbete; stress;

    Sammanfattning : Title: “Life must run smoothly” – school counsellors understanding of adolescents mental illness   Authors: Malin Evermyr och Lovisa Jonsson   Mentor: Emme-Li Vingare   Keywords: Mental illness, adolescents, counsellors in school, holism, psychosocial work, stress   Aim: The aim of the study is to describe and analyze school Counsellor’s understanding of mental illness among adolescents and the Counsellor's explanation of its development.   Methods: This study is qualitative and the empirical material was collected through loose structured focus group interviews. LÄS MER