Sökning: "skolgårdsmiljö."
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet skolgårdsmiljö..
1. Kvaliteter för högstadieskolgårdar : exemplet Strandängsskolan i Båstad
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : The role of the school grounds is to support students’ health and development. Most of the research on school grounds focuses on pre- and primary school, while less is known about school grounds for adolescents. LÄS MER
2. Skolgårdens plats i den föränderliga staden
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : I stadens förändringsprocess, ständigt präglad av nya ideal, ska många intressen förenas och beaktas vid utformningen av skolgårdar. Med utgångspunkt i naturens betydelse för barns hälsa och utveckling undersöker denna studie två skolgårdar i Malmö utifrån tre perspektiv: skolgårdarnas utformning, högstadieelevers användning av och preferenser på skolgården samt planerarens prioriteringar och tillvägagångssätt vid utformningen av skolgårdsmiljöer. LÄS MER
3. "Vi leker vithaj!" : En fallstudie om vad barn leker i sin skolgårdsmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns berättelser sina lekar och sin utemiljö. I denna studie genomförs en fallstudie bestående av samtalspromenader med barn i årskurs två på en skola. Analysen av vår empiri utgick från tematisk analys, för att lyfta fram en överskådlig bild av barnens berättelser. LÄS MER
4. Tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans elever placerade i grundskolan : En intervjustudie om pedagogers olika uppfattningar om tillgänglig lärmiljö för grundsärskolans placerade elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Abstract The purpose with this study is to illustrate how six teachers precieves learning environment for pupils with intellectual disabilities who are placed in elementary school. The study take stand from four questions; What are these six teachers opinions about learning environment for pupils with intellectual disabilities? What methods are used to respond to the needs of the pupils with intellectual disabilities? What are the teachers opinions about inclusion? On what basis are inclusion possible for pupils with intellectual disabilities? The study is a qualitative study, based on six interviews with semi structure; Five interviews with teachers, who have experiences of pupils with intellectual disabilities, who are placed in elementary school. LÄS MER
5. Högstadieelevers perspektiv på skolgården
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Idealet om den kompakta staden har lett till att grönytor i allt större utsträckning tas i anspråk till förmån för ny bebyggelse. För barn och unga som växer upp i urbana samhällen innebär detta att tillgång till ytor för lek och vistelse begränsas. LÄS MER