Sökning: "sociala relationer högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden sociala relationer högstadiet.

  1. 1. Välkommen in : En kvalitativ studie av bildlärares didaktiska ledarskap för att skapa studiero i bildsalen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Andersson; [2024]
    Nyckelord :Didaktiskt ledarskap; didaktisk design; bildpedagogik; studiero; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och skapa förståelse för hur bildlärare på högstadiet beskriver studiero och vilka strategier för didaktiskt ledarskap som bildlärare använder sig av för att skapa studiero i bildsalen. För att uppfylla syftet och besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv valts. LÄS MER

  2. 2. Skolkuratorers syn på elevers empati och dess betydelse för deras skolgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Achraf Kilito; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka skolkuratorers syn på empati och elevernas empatiska förmåga, samt skolkuratorernas syn på empatins betydelse för elevernas skolgång. Genom en semistrukturerad intervju, intervjuades åtta skolkuratorer verksamma i Skåne, från mellan- och högstadiet för att undersöka deras syn på empati, elevers empatiska förmåga och dess betydelse för elevers skolgång. LÄS MER

  3. 3. Skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet avseende missbruksproblematik bland ungdomar : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Bianca Karacs; Josefa Leiva; [2023]
    Nyckelord :Substance use; adolescence; prevention; school; Missbruk; ungdomar; förebyggande; skola;

    Sammanfattning : Det föreligger en kunskapslucka gällande vilka metoder i skolan som är effektiva för att förebygga missbruk bland ungdomar. Genom semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma inom högstadiet och gymnasiet har skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet undersökts, med fokus på utmaningar och möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Den goda skolan – om eleverna själva får välja : En kvalitativ studie av elevers uppfattning kring vad som bidrar till en god skola

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Tobias Andersson; [2022]
    Nyckelord :Well-being; motivation; school; Self-Determination Theory; learning; pupils’ social relations; Välmående; motivation; skola; Self-determination theory; lärande; elevers sociala relationer;

    Sammanfattning : Det har gjorts mycket forskning på elevers välmående i skolan, men forskningen är till största delen kvantitativ. För att komplettera den redan existerande kvantitativa forskningen så behövs det även göras kvalitativ forskning som ger elever möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter kring skolan. LÄS MER

  5. 5. Undervisning av elever med språkstörning : Tolv lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Sundin Haneskog; Veronica Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; DLD; Language Disorder; LD; Specific Language Impairment; SLI; Språkstörning; Undervisning; DLD; LD;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen kring hur några lärare undervisar elever med språkstörning på låg-, mellan- och högstadiet. Syftet uppnås genom att intervjua lärare och på så sätt få svar på frågeställningarna: Hur anpassar lärarna undervisningen för elever med språkstörning samt vilka utmaningar upplever lärarna att eleverna har? Vilka assisterande verktyg har lärarna tillgång till och använder? I vilken utsträckning anser lärarna att de har kunskaper och tillgång till stöd för att anpassa undervisningen för elever med språkstörning? I undersökningen framkommer att lärarna gör anpassningar i klassrummet för att elever med språkstörning ska kunna nå kunskapsmålen, men att de känner sig osäkra på hur de på bästa sätt skall göra lämpliga anpassningar. LÄS MER