Sökning: "socialkonstruktionism."
Visar resultat 16 - 20 av 540 uppsatser innehållade ordet socialkonstruktionism..
16. Ålder som hinder eller möjlighet i förskolans praktik : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares beskrivningar om ålderns betydelse för barns inflytande i en åldersblandad barngrupp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka ålderns betydelse i förskolans praktik med särskilt fokus på barns inflytande. I studien tillämpades en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med förskollärare som arbetar på avdelningar med barn i 1–5 års åldern. LÄS MER
17. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER
18. Det individuella, det kollegiala och det organisatoriska : En diskursanalys av anställdas syn på sin arbetsplats vid Halmstads kommunledningsförvaltning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Since the beginning of the Covid-19 pandemic the world has changed in many ways. Organizations were left affected in ways that we could not have imagined. This study is a collaboration with the municipal management administration in Halmstad. LÄS MER
19. Förskollärares diskurser om användning av digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om digitala verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Vårt samhälle är under en ständig förändring och digitaliseringen är ett faktum, vilket ställer krav på verksamma förskollärare. Syftet med denna studie är att synliggöra de diskurser förskollärare tar i bruk och skapar samt hur förskollärare positionerar och legitimerar sig i frågan om användning av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER
20. Genusperspektiv i grafiska romaner : Semiotisk innehållsanalys av tre grafiska romaner för ungdomar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Grafiska romaner har många dimensioner och kan analyseras på olika sätt. Dessa har ofta utgjort föremål för analyser av - och tolkningar kring - genusperspektivet. LÄS MER