Sökning: "socialt klimat skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden socialt klimat skolan.

  1. 1. “Matematik blir tråkigt när man inte förstår” : En intervjustudie med låg- och mellanstadielärare om deras upplevelser gällande faktorer som främjar elevers intresse för matematik, samt deras samverkan med specialpedagogen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Staflin; Sara Gyrulf; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Student interest; Relational competence; Social Climate; Special Pedagouge; Special Education Teacher; Matematik; Intresse; Relationskompetens; Socialt klimat; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka låg- och mellanstadielärares uppfattningar avseende faktorer som de anser kan främja elevers intresse för matematik. Vidare ämnar studien belysa hur lärare ser på specialpedagogens roll och samverkan i det arbetet. LÄS MER

  2. 2. Relationers betydelse för elevers skolsituation : En kvalitativ studie om hur personer i skolledande positioner ser på det relationella arbetet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marianne Orbinski; Amanda Allvin Broman; [2020]
    Nyckelord :Likvärdighet; socioekonomiska förutsättningar; relationellt arbete; socialt klimat; relationell pedagogik; equity; school improvement; inclusive education.;

    Sammanfattning : The study presents how school leaders think about relational work within the school (teacher-student), that is, interpersonal meetings in the school and what significance they think they have for students' schooling. The focus is on the relationship between teacher and pupil and on the social climate, where attitudes and approaches that permeate the business is in focus. LÄS MER

  3. 3. Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Helena Makkonen Schöndell; [2019-10-08]
    Nyckelord :Etik; moral; läroböcker; pliktetik; omsorgsetik; rättvisa; omsorg;

    Sammanfattning : Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors lika värde spelar stor roll. LÄS MER

  4. 4. Problematisk skolfrånvaro, skolavhopp och förebyggande arbete i grundskola och gymnasium : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Beatrice Hernandez; [2019]
    Nyckelord :Problematic school absence; school drop-out; inclusion; systematic research review; pupil’s mental health; Bronfenbrenner’s socio ecological interaction; social climate; Problematisk skolfrånvaro; skolavhopp; inkludering; systematisk forskningsöversikt; eleverna psykiska ohälsa; Bronfenbrenners socio-ekologisk interaktion; socialt klimat;

    Sammanfattning : Hög skolfrånvaro och akademiskt misslyckande, även om det är ett komplicerat problem, kan inte ses som en följd av individens brister eller oförmåga. Forskningen bekräftar att skolsystemet som bär huvudansvaret kan göra mycket för de elever som riskerar att inte uppnå utbildningsmålen, som är långt ifrån skolan och som lider av psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 5. Lärares ledarskap utifrån  elevers perspektiv : /

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för didaktik och forskning om pedagogiskt arbete (DIPA)

    Författare :Mutasem AlRefai; [2019]
    Nyckelord :Ledarskap; ledarstilar; auktoritativ ledarstil; demokratisk ledarstil; auktoritär ledarstil och låtgå ledarstil;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med föreläggande studie är att undersöka vilka lärares ledarstilar efterfrågas i dagens skola, och därtill undersöka vilka egenskaper hos läraren föredrar eleverna. Syftet har definierats genom en huvudfråga: Hur är en bra lärarens ledarstil enligt eleverna?  För att besvara forskningsfrågan har en kvantitativ metod använts i form av enkät som besvarats av 81 elever studerar i högstadiet i Emmaboda kommun. LÄS MER