Sökning: "socialt samspel"
Visar resultat 16 - 20 av 894 uppsatser innehållade orden socialt samspel.
16. Språkstörning "det är väldigt diffust" : En intervjustudie med lärare och specialpedagogisk personal om språkstörning hos en- och flerspråkiga elever.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Fler och fler barn och ungdomar diagnostiseras numera med funktionsnedsättningen språkstörning. Sakta men säkert ökar också kunskapen om språkstörning genom bland annat mer lättillgänglig information, att fler elever i klasserna uppmärksammas med språkstörning samt utbildningsdagar på skolorna. LÄS MER
17. Förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar kring arbetet med barns sociala samspel inom lek. Detta genom att ta reda på vad de ansåg att det fanns för möjligheter samt om det fanns några begränsningar i arbetet. LÄS MER
18. När vi inte talar samma språk : En kvalitativ intervjustudie om upplevelser av det professionella mötet mellan familjebehandlare och familjer av utländsk bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Att arbeta som familjebehandlare inom individ- och familjeomsorgen innebär att dagligen möta familjer som bär sin unika historia, sitt kulturella ursprung och livserfarenheter. När familjebehandlare och familj inte talar samma språk kompliceras mötet och utmaningar kan uppstå. LÄS MER
19. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER
20. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER