Sökning: "sociocultural theories of learning"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden sociocultural theories of learning.

  1. 1. SCAFFOLDING MATHEMATICAL CONVERSATIONS:

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Iuliana Mihaela Badica; [2023-10-10]
    Nyckelord :Interactive exhibit; mathematics; informal learning; science center; parent scaffolding; augmented reality;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to address the current research gap on interactive mathematics exhibits by investigating parents’ role in supporting their children’s mathematics learning using such displays. In addition to this, the study examines the design of an interactive exhibit and explores whether it can facilitate mathematics learning among parents and children. LÄS MER

  2. 2. Engelska undervisning med grammatik? : En studie om engelsk grammatikundervisning strategier i svenska grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louai Aldeeb; [2023]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; didaktik; engelska; undervisningsstrategier; lärandeteorier; Sverige; grundskola; compulsory; digitalisering; digitalising;

    Sammanfattning : I conducted a study on teaching grammar in English classes for grades 4-6 in primary schools in Sweden. I noticed that there was a lack of research in this area, so I wanted to increase our knowledge about teaching strategies and learning theories used by English teachers. LÄS MER

  3. 3. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  4. 4. Lärares didaktiska val av digitala applikationer : En intervjustudie kring hur lågstadiepedagoger motiverar sina val av digitala applikationer för att främja elevernas läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Andersson; Anna Ewald; Nina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :digital tools; applications; literacy; primary school; digitala verktyg; applikationer; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : I Lgr22 står det formulerat att eleven ska få skapa texter enskilt och gemensamt där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Då digitala verktyg används nästan dagligen i skolverksamheten samt att dessa ofta är uppbyggda på att användaren ska navigera i applikationer så är det viktigt att synliggöra pedagogernas perspektiv och didaktiska val. LÄS MER

  5. 5. Hur länge kan hon leva ett dubbelliv? : En kvalitativ studie om kvinnors identitetsskapande i relation till ackulturation och hederskultur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lilian Kusay Shaker; [2023]
    Nyckelord :Honor culture; Acculturation; Social Influence; Social norms; Power structure; Social learning; Hederskultur; Ackulturation; Social Påverkan; Sociala normer; Maktstruktur; Social Inlärning;

    Sammanfattning : Hederskultur är ett komplext och djupt rotat fenomen som påverkar individer på många olika sätt. Denna socialpsykologiska studie använde sig av teorier om Ackulturation, Social påverkan, Sociala normer, Maktstrukturer och Social inlärning för att förstå hurhederskultur påverkar identitetsskapande hos kvinnor. LÄS MER