Sökning: "special needs education"
Visar resultat 26 - 30 av 637 uppsatser innehållade orden special needs education.
26. Språkstödjande arbetssätt i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av lärare på låg- och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this study was to identify the language-supporting methods and tools employed by primary and middle school teachers to facilitate the language and knowledge development of their students. The research utilized a qualitative design, with semi-structured interviews conducted within four focus groups composed of two participants each. LÄS MER
27. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER
28. Betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer i Grundsärskolan : En intervjustudie ur ett lärarperspektiv om intresseväckande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om betydelsefulla undervisningssätt och undervisningsfaktorer för att främja intresseväckande undervisning i grundsärskolan. Syftet konkretiserades i två frågeställningar som belyser betydelsefulla undervisningssätt samt undervisningsfaktorer. LÄS MER
29. ”Skola är något vi gör tillsammans” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av samverkan och stödinsatser på gymnasieskolor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bovin, Emma och Möller, Marta (2023). ”Skola är något vi gör tillsammans”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
30. Icke-verbal kommunikation i flerspråkiga utbildningsverksamheter för yngre barn : Ur en specialpedagogs och en logopeds synvinkel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Icke-verbal kommunikation är ett viktigt komplement till det verbala språket, inte främst i utbildningsverksamheter med yngre barn. Syftet med studien är att undersöka en logopeds och en specialpedagogs syn på hur och om icke-verbal kommunikation används medvetet som ett pedagogiskt verktyg i flerspråkiga verksamheter för yngre barn och varför det används. LÄS MER