Sökning: "special needs education"

Visar resultat 41 - 45 av 637 uppsatser innehållade orden special needs education.

  1. 41. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar avspecialpedagogik och specialpedagogens roll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Ladekrans Nåhle; Jonna Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :förskola; specialpedagogik; specialpedagog; anpassningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I vår studie utgick vi ifrån två frågeställningar som sökte svar på vilka uppfattningar förskollärare har av vad specialpedagogik i förskolan innebär samt vilka uppfattningar förskollärare har av specialpedagogens roll i förskolan. Syftet med studien var att söka svar på de två frågeställningarna för att generera en ökad förståelse för vilka förväntningar och utmaningar vi kan tänkas möta i vår framtida yrkesroll. LÄS MER

  2. 42. Barns rättigheter till en likvärdig utbildning : En studie om barnets rätt till hjälpmedel och stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emelie Sköld; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aid; children with special needs; inclusion; preschool teacher; professional way of working; Barn med särskilda behov; förskollärare; hjälpmedel; inkludering; professionellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med barn som är i behov av särskilt stöd, hur barnen inkluderas i undervisningen och vilka hjälpmedel och resurser de har att tillgå, samt om förskollärarnas arbetssätt och kompetens har betydelse i verksamheten. Genom en kvalitativ metod har strukturerade intervjuer av fyra förskollärare genomförts i Gävle kommun. LÄS MER

  3. 43. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER

  4. 44. Från entusiasm och engagemang till tårar och ängslan : En fenomenografisk studie kring summativa bedömningssituationer i matematik ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marie Karlsson; Camilla Hahne; [2023]
    Nyckelord :mathematics; mathematics anxiety; special education; SUM; summative assessment; matematik; matematikängsla; specialpedagogik; SUM; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att säkerhetsställa att alla elever har samma möjligheter att tillgodogöra sig kunskap och därmed utvecklas. Alla elever lär sig på olika vis och har också behov av att visa sina kunskaper på olika sätt. LÄS MER

  5. 45. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER