Sökning: "special needs education"
Visar resultat 31 - 35 av 637 uppsatser innehållade orden special needs education.
31. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER
32. Språkstörning i Matematikens Värld : En studie i hur speciallärare i matematik arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik som samtidigt har språkstörning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt speciallärare arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik och som samtidigt har språkstörning. Tidigare forskning visar att språkstörning har stor inverkan på elevers kunskpasinhämtning i matematik om de samtidigt har SUM. LÄS MER
33. Sjuksköterskors erfarenheter av att ge omvårdnad till äldre personer med demenssjukdom på särskilt boende : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Flertalet äldre personer med demenssjukdom bor på särskilt boende för att få behoven av tillsyn och hjälp med dagliga aktiviteter tillgodosedda. Många bor inte på demensboenden vilket kan påverka personernas välbefinnande. LÄS MER
34. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd. Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER
35. STUDIERO : Hur skapas studiero för elever i behov avsärskilt stöd i årskurs 6?“Skolan får studiero när samhället får respekt förskolan.”
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka faktorer som främjar studiero för elever i behov avsärskilt stöd. Fokus är på att undersöka hur skolpersonal beskriver studiero, samt attidentifiera de specialpedagogiska förhållningssätt som skapar studiero för elever i behov avsärskilt stöd. LÄS MER