Sökning: "specialpedagogik diskursteori"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden specialpedagogik diskursteori.

  1. 1. Diagnos: Utländsk bakgrund?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Martinsson; Ulla Westerberg; [2022-10-13]
    Nyckelord :utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER

  2. 2. En simulerad yrkesroll? : Baudrillard, hyperrealitet och examensordningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna-Vira Westerlund; [2020]
    Nyckelord :Examensordningen; Hyperrealitet; Jean Baudrillard; Postmodernism; Simulering; Specialpedagogens yrkesroll; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har undersökt huruvida den specialpedagogiska diskursen så som den presenteras i examensordningen kan sägas generera en hyperreell specialpedagogisk yrkesroll. Det empiriska materialet bestående av examensordningarna för specialpedagogutbildningen (1993-2017) har analyserats med diskursteoretisk metod för att sedan placeras i relation till Jean Baudrillards teorier om det postmoderna samhällets simulerade verklighet. LÄS MER

  3. 3. Hur gestaltas funktionshinder i populärkultur? : En explorativ studie av stereotyper och av funktionshinderdiskursen i tv-serier från 2006-2019.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tobias Björklund; Jens Tejland; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; diskurs; funktionsnedsättning; kultiveringsteori; Netflix; pedagogisk ledstjärna; specialpedagogik; ungdomsserier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att se hur funktionsnedsättningar gestaltas i populärkultur. Underlaget utgjordes av tv-serier riktade mot ungdomar hämtade från strömningssiten Netflix. Undersökningen var av explorativ karaktär och är att betrakta som en förstudie. LÄS MER

  4. 4. En diskursteoretisk analys av sju gymnasieelevers beskrivningar av att ha åtgärdsprogram : "det är väl ingen speciell människa så"

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristina Sahlin; [2016]
    Nyckelord :upper secondary school; individual educational plan; special education; discourse theory; subject position; gymnasieskola; åtgärdsprogram; specialpedagogik; diskursteori; subjektsposition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett diskursteoretiskt perspektiv beskriva rådande diskurs och inom diskursen tillgängliga subjektspositioner, då sju gymnasieelever beskriver sina åtgärdsprogram på högskoleförberedande program. Resultatet visar att det råder samstämmighet bland eleverna kring att de har fått åtgärdsprogram upprättade eftersom de ligger efter i skolarbetet och att de ligger på betyget F i en eller flera kurser. LÄS MER

  5. 5. Elever med behov av särskild skolform Hur diskurser i nationella styrdokument positionerar subjektet elev med utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Jonsson; [2015-11-10]
    Nyckelord :diskursanalys; subjektspositioner; läroplaner; grundsärskola; gymnasiesärskola; elever med utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syfte är att granska subjektspositioner för elever med utvecklingsstörning i grundsärskolans och gymnasiesärskolans läroplaner samt att granska hur talet om kunskap och kunskapsformer ser ut i läroplanstexterna för de olika elevsubjekten. Teori: Diskursteori, poststrukturalism, subjektspositioner. LÄS MER