Sökning: "språk med begränsade resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden språk med begränsade resurser.

  1. 1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande i franskundervisningen ur ett lärarperspektiv : -Arbetssätt, möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lama Alnachawati; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förstaspråk; kommunikation; modersmål; motivation; och transspråkande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få kunskap om transspråkande som ett pedagogiskt arbetssätt i undervisningen i franska utifrån lärares perspektiv. Ett ytterligare syfte med examensarbetet är att synliggöra fransklärares uppfattning om transspråkande arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. BERTie Bott’s Every Flavor Labels : A Tasty Guide to Developing a Semantic Role Labeling Model for Galician

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Micaella Bruton; [2023]
    Nyckelord :natural language processing; NLP; Galician; low-resource language; low resource language; semantic role labeling; SRL; mBERT; XLM-R; transfer-learning; transfer learning; Spanish; verbal indexing; procesamento de linguaxe natural; NLP; Galego; lingua de recursos limitados; etiquetado de papeis semánticos; SRL; mBERT; XLM-R; aprendizaxe por transferencia; Español; indexación verbal; språkteknologiska verktyg; NLP; naturlig språkbehandling; galiciska; språk med begränsade resurser; semantisk rollmärkning; SRL; mBERT; XLM-R; överföringsinlärning; spanska; verbal indexering; verbalindexering; procesamiento del lenguaje natural; NLP; Gallego; idioma de bajos recursos; etiquetado de roles semánticos; SRL; mBERT; XLM-R; aprendizaje por transferencia; Español; indexación verbal;

    Sammanfattning : For the vast majority of languages, Natural Language Processing (NLP) tools are either absent entirely, or leave much to be desired in their final performance. Despite having nearly 4 million speakers, one such low-resource language is Galician. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur utmaningarna kan motverkas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; Senida Mehmeti; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; majoritetsspråk; minoritetsspråk; skolspråk; translanguaging; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur undervisningen kan utformas för att motverka dessa svårigheter. För att ta reda på detta har internationella och svenska studier analyserats för att se vad de gemensamt visar är de största utmaningarna och hur de kan motverkas. LÄS MER

  5. 5. ”Dessutom var nog språklärarna väldigt tidiga med att börja med IKT” : En intervjustudie kring fyra lärares inställning till digitala resurser för kunskapsutvecklingen av elevernas muntliga kommunikativa förmåga i ämnet moderna språk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fabiola Jara; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; attityder; muntlig kommunikation;

    Sammanfattning : Digitala verktyg i undervisningen har ökat stadigt sedan 1990-talet, likaså kraven på digitalisering inom alla skolämnen. Idag har varje elev tillgång till diverse olika digitala verktyg, både inom skolmiljön och privat. LÄS MER