Sökning: "språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade orden språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

  1. 6. Andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling i de samhällsorienterade ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Lindahl; Elin Sehovac; [2023]
    Nyckelord :modersmål; proximala utvecklingszonen; samhällsorienterande ämnen; sociokulturellt perspektiv på lärande; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Följande text behandlar svenska som andraspråkselevers språk- kunskapsutveckling i desamhällsorienterade ämnena utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Andraspråkselever tenderar att prestera sämre i skolan på grund av deras brister i begreppsligförståelse. LÄS MER

  2. 7. Högläsningsaktiviteter som bidrar till barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Nordvall; Linn Claesson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I studien undersöks förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter. Det som studeras är förskollärares sätt att planera och genomföra högläsningsaktiviteter samt på vilket sätt deras arbetssätt är gynnsamt för barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 8. ” Vi har nu mer tid för sva.” : Lärares resonemang kring de förändringar som iscensättningen av Lgr22 har inneburit för dem, i såväl organisation som i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ida Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Lgr 22; Förändringsarbete; Transspråkande pedagogik; Stöttning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt SKUA ;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i ämnet svenska som andraspråk på mellanstadiet resonerar kring de förändringar som iscensättningen av den nya läroplanen, Lgr22, har inneburit för dem i såväl organisation som i undervisning. Syftet innefattade även hur lärarna resonerade kring stöttning av elevernas språkliga resurser. LÄS MER

  4. 9. Ämnesspråkets roll i svenskundervisningen : Lärares upplevda effekter av Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Pettersson; [2023]
    Nyckelord :läroplansteori; scaffolding; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; SKUA; svenskundervisning; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de effekter lärare som deltagit i det regeringsinitiativ i form av kompetensutvecklingssatsningen Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) upplever att satsningen har haft på användningen av ämnesspråk i svenskundervisningen. Detta har undersökts genom att samla in och analysera exit tickets som de deltagande lärarna fått fylla i, i anslutning till de träffar som genomförts under satsningen, samt genom att genomföra kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Språkutvecklande arbetssätt i matematik : Lärares val och användning av pedagogiska verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maritha Birgander; [2023]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; matematik; pedagogiska verktyg; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Elever som av någon anledning saknar bredd och djup i sitt ordförråd möts av stora utmaningar i skolans matematikundervisning. Språkliga hinder begränsar elevernas kunskapsutveckling. Lärare är bra på att undervisa om ämnesbegrepp men ofta vållar det så kallade skolspråket, eller kunskapsspråket, större problem för eleverna. LÄS MER