Sökning: "språket i olika klasser"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden språket i olika klasser.

  1. 1. Flerspråkiga elevers språkutveckling. : En studie om lärares syn på elevers flerspråkighet och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; language and knowledge; the importance of the Swedish language and the importance of the first language.; Flerspråkighet; språk och kunskap; svenska språkets betydelse och förstaspråkets betydelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lågstadielärares attityder till elevers flerspråkighet som en resurs i elevernas språk- och kunskapsutveckling genom att besvara frågor om hur lågstadielärare ser på svenska språkets och förstaspråkets betydelse för de flerspråkiga elevernas lärande. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språket ses som både mål och medel för lärande och där elevernas modersmål ses som resurs för tänkande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande synsätt på gymnasiet : Flerspråkighet som resurs i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Mikko; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; translanguaging; flerspråkiga elever; det flerspråkiga klassrummet; identitet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; den proximala utvecklingszonen.;

    Sammanfattning : Tanken med transspråkande synsätt i undervisningen är att den flerspråkiga individen ska få möjlighet att använda hela sin språkliga repertoar för att stödja en positiv språk- och kunskapsutveckling. I dagens klassrum är det få elever som är, och upplever sig vara, helt enspråkiga. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbetssätt och stöttning för att utveckla elevers talade språk : I en flerspråkig kontext i grundskolans tidiga årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Carima Sofri; Jessika Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Talat språk; flerspråkiga klasser; arbetssätt; stöttning; grundskolan; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om några lärares undervisning och deras erfarenheter av att undervisa i flerspråkiga klassrum för att stärka elevers muntliga utveckling i det svenska språket. Studien undersöker de arbetssätt och den stöttning som lärarna använder i undervisningen samt de utmaningar och möjligheter som uppstår i flerspråkiga klasser. LÄS MER

  4. 4. Multilingual Speech Emotion Recognition using pretrained models powered by Self-Supervised Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Felix Luthman; [2022]
    Nyckelord :Speech; Audio; Emotion Recognition; Cross-lingual; Multilingual; Self- Supervised Learning; Wav2vec 2.0; HuBERT; UniSpeech; UniSpeech-SAT; WavLM; Språk; Ljud; Känsloigenkänning; Tvärspråklig; Flerspråkig; Själv-Övervakad Inlärning; Wav2vec 2.0; HuBERT; UniSpeech; UniSpeech-SAT; WavLM;

    Sammanfattning : Society is based on communication, for which speech is the most prevalent medium. In day to day interactions we talk to each other, but it is not only the words spoken that matters, but the emotional delivery as well. Extracting emotion from speech has therefore become a topic of research in the area of speech tasks. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig skriva : En jämförande studie av elevtexter skrivna i årskurs 3 efter två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Stina Lindqvist; Ida Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :Writing teaching methods; traditional writing method; reading through writing RtW ; digital tools; year 3; text triangle; Skrivundervisningsmetoder; traditionell skrivundervisning; att skriva sig till läsning ASL ; digitala verktyg; årskurs 3; texttriangeln;

    Sammanfattning : I dagens skola finns ingen entydig uppfattning om hur den första skrivinlärningen ska ske, med penna och papper eller med hjälp av digitala verktyg. Syftet med denna studie är att jämföra elevtexter från årskurs 3 skrivna efter traditionell skrivundervisning och metoden Att skriva sig till läsning (ASL). LÄS MER