Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med ASD : lärares erfarenheter och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Lindman; Maria Evén Wallin; [2023]
    Nyckelord :autism; ASD; exekutiva funktioner; läsförståelse; scaffolding; modellering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med autism genom att intervjua 15 pedagoger verksamma i reguljär grundskola och resursskola. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där lärande sker i meningsfulla sammanhang i samspel och kommunikation med andra. LÄS MER

  2. 2. Det finns ju inte i texten, så kan man väl inte fråga! : En studie om lässvårigheter, träning och kompensation i särskilda undervisningsgrupper för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Daniel Johansson; [2018]
    Nyckelord :autism; läsning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om vilka lässvårigheter pedagogerfinner hos elever med autismdiagnos i särskilda undervisningsgrupper för barn med autismsamt vilka metoder de använder för att utveckla elevernas läsförmåga eller kompensera förderas lässvårigheter. Studien har en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuermed elva pedagoger som arbetar i särskilda undervisningsgrupper för barn med autism frånårskurs ett till nio. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans kommunikation med barn med autism : en intervjustudie i Thailand

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Emilia Jarneklo; Veronika Lannerbäck; [2017]
    Nyckelord :Autism; Barn; Kommunikation; Sjuksköterskan;

    Sammanfattning : Bakgrund Autism är en livslång komplex funktionsnedsättning i nervsystemet som påverkar hur personen kommunicerar och beter sig mot andra människor. Kommunikationen hos barn med autism ser väldigt olika ut, det barnen har gemensamt är deras bristande förmåga att uttrycka sig samt deras bristande språkförståelse. LÄS MER

  4. 4. Autismdiagnostiserade barn i specialförskolan - om pedagogers roll i det pedagogiska arbetet med barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Diana Persson; Jessica Pireci; [2011]
    Nyckelord :Autism; förskola; lärare; visuell pedagogik;

    Sammanfattning : Persson Diana & Pireci Jessica. (2011). ”Autismdiagnostiserade barn i specialförskolan - om pedagogernas roll i det pedagogiska arbetet med barnen.” Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur lärare i en specialförskola ser på arbetet med autismdiagnostiserade barn och hur dessa bemöts utifrån sina egna förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. En enklare syn på lässvårigheter : En litteraturöversikt om lässvårigheter sett utifrån Simple View of Reading

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Victor Hansson; [2011]
    Nyckelord :Läsning; lässvårigheter; avkodning; språkförståelse; läsförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans mest utmanade uppdrag kan vara att upptäcka och arbeta med elever med lässvårigheter. Det övergripande syftet med den här översikten är att peka på hur modellen Simple View of Reading kan visa på de färdigheter som krävs vid läsning, svårigheter som kan uppstå och passande moment i arbete med dessa. LÄS MER