Sökning: "språklig exponering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden språklig exponering.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Informationsspridning av Covid-19 på Facebook : Mal-, mis- och desinformation i diskussioner om Covid-19 på Facebook

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Frick; Jenny Alexovska; [2022]
    Nyckelord :Conspiracy theories; Covid-19; Misinformation; Malinformation; Disinformation; Linguistic Analysis; Konspirationsteorier; Covid-19; Misinformation; Malinformation; Desinformation; Språklig analys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka konspirationsteorier som förekommer bland medlemmar i tre Facebookgrupper utifrån sex inlägg om Covid-19. Studien jämför även inläggen om Covid-19 i Facebook-grupperna med information från de officiella källorna World Health Organization och Folkhälsomyndigheten, hur informationen från de olika källorna framställs och skillnaderna i informationen mellan dem. LÄS MER

  3. 3. Pragmatisk förmåga vid 36–41 månaders ålder mätt med en svensk forskningsversion av Language Use Inventory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Charlotta Ekström; Malin Kvis; [2021]
    Nyckelord :föräldraenkät; språkanvändning; tidig pragmatik; barns språkutveckling; webbenkät;

    Sammanfattning : Bakgrund Föräldraenkäten Language Use Inventory (LUI) används för bedömning av barns pragmatiska förmåga vid 18–47 månaders ålder. Den skapades av O’Neill (2009) och en svensk forskningsversion av LUI togs fram hösten 2020. LÄS MER

  4. 4. Lärares målspråksanvändning- Lärares val av språk i engelskundervisningen i årskurs 4 & 5

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Julia Nyback; Alicia Nyback; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; språklig input; språklig exponering; första- och andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Valet av språk i engelskundervisningen varierar mellan lärare. Vissa menar att målspråket bör användas i alla klassrumssituationer medan vissa lärare anser att både förstaspråket och målspråket behövs i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Ordförrådsintervention för flerspråkiga skolbarn i språklig sårbarhet : En kombination av ordskattsamling och interaktiv bokläsning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för sinnesorgan och kommunikation

    Författare :Rebecca Sällberg; Moa Höglund; [2020]
    Nyckelord :Bilingualism; speech language and communication needs; SLCN; lexicon; lexicon pirate; interactive book reading; children; school-age children; Flerspråkighet; språklig sårbarhet; ordförråd; lexikon; ordskattsamling; interaktiv bokläsning; barn; förskoleklass;

    Sammanfattning : Språklig sårbarhet uppstår i situationer där omgivningens krav och förväntningar inte överensstämmer med de språkliga förutsättningar som finns hos en individ. Flerspråkiga barn med bristande exponering på sina språk riskerar att hamna i språklig sårbarhet och saknar ofta basordförråd på svenska, vilket påverkar senare läs- och skrivinlärning. LÄS MER