Sökning: "språkutvecklande SFI"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden språkutvecklande SFI.

  1. 1. Starkare tillsammans!? En studie av kollaborativt lärande för SvA-elever i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Linda Gredåker; [2022-06-23]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; kollaboration; interaktion; smågruppssamtal; dictogloss; gymnasieelever; språkutveckling; ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskaper om hur kollaborativ interaktion kan användas för språk- och kunskapsutveckling hos elever med svenska som andraspråk på gymnasieskolans nationella program. Studien är utformad som en observations- och interventionsstudie med både kvalitativa och kvantitativa ansatser. LÄS MER

  2. 2. Folkbibliotek som språklig integrationsresurs : En studie av ett stadsbiblioteks potentiella bidrag till vuxna nyanländas integration och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karlsson Sofia; [2020]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; Språkligt landskap; Integration; andraspråksinlärning; SFI; Bibliotek;

    Sammanfattning : Genom analys av det språkliga landskapet på ett bibliotek i kombination med intervjuer med tre bibliotekarier har ett biblioteks potential för språkinlärning, integration samt samarbete med SFI undersökts. Resultatet visar att det språkliga landskapet domineras av det svenska språket och de gånger andra språk än svenska eller nationella minoritetsspråk används handlar användningen om information om språkutvecklande aktiviteter för invandrare. LÄS MER

  3. 3. ”I framtiden kanske det kommer. Jag blir som svensk.” : En studie om narrativa identiteter och språkutveckling hos fyra eritreaner på sfi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Martina Nordqvist; [2020]
    Nyckelord :Identity; second language education; narrative; repertoire; language practices; race; identitet; etnopoetisk metod; repertoar; språkpraktiker; makt; narrativ;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fyra sfi-studerande (svenska för invandrare) av eritreanskt ursprung upplever sin egen språk- och identitetsutveckling genom sina egna livsberättelser. Materialet har insamlats via djupintervjuer och ett fokusgruppsamtal, transkriberats enligt etnopoetisk metod och sedan analyserats utifrån ett etnografiskt-narrativt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. En språkutvecklande undervisningskärna : SFI-undervisningens ABC

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Risenfors; [2020]
    Nyckelord :Cognitive challenge and contextual support; evaluation; language oriented content teaching; linguistic and pedagogical vulnerability; scaffolding; SFI; special needs teacher; Kognitiv utmaning och kontextuellt stöd; kartläggning; SFI; speciallärare; språklig och pedagogisk sårbarhet; språkutvecklande undervisning; stödstrukturer;

    Sammanfattning : Det nu föreliggande examensarbetet har haft som syfte att undersöka och bidra med kunskap om hur några lärare beskriver språkutvecklande undervisning för elever inom SFI-undervisningen spår 1 och hur de beskriver att specialläraren med språk-, skriv- och läsutveckling kan fungera som stöd i det språkutvecklande arbetet. Undersökningen genomfördes på en SFI-utbildning på spår 1, med fyra lärare och fem undervisningsgrupper i kurserna A-D. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriellt lärande: ett språkutvecklande arbetssätt inom svenska för invandrare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Abdelaaziz Irissi; [2016-07-08]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska för invandrare; entreprenöriellt lärande; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka SFI-lärarnas arbete utifrån ramen för entreprenöriellt lärande i undervisning i svenska för invandrare. I studien berörs även hur lärarna definierar entreprenöriellt lärande samt om och hur arbetssättet främjar SFI- elevernas språkutveckling. LÄS MER