Sökning: "språkutvecklande arbetssätt nyanlända"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden språkutvecklande arbetssätt nyanlända.

  1. 1. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  2. 2. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Interkulturell förskola; förskollärare; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell förskola; Mångkulturella barn; Flerspråkighet; språkutveckling; Nyanlända barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Inkluderingsarbetet i fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bellmin Jasarevic; Elie Barcham; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemmet; Fritidslärare; Nyanlända elever; Inkludering; Språkkunskaper; Bildstöd; Språkutvecklande; Arbetssätt; Möjligheter; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärarna arbetar med inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Studiens forskningsfrågor undersöker vilka arbetssätt som deltagarna använder sig av vid inkluderingen av nyanlända elever samt vilka möjligheter och utmaningar de upplever med inkluderingen. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER