Sökning: "stödstrukturer i text"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden stödstrukturer i text.

  1. 16. Läskunnighet är nyckeln som ska ge tillträdde till all annan kunskap : En kvalitativ studie om hur svensklärare undervisar i läsförståelse och lässtrategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Liridona Xhemaili; Floriana Mavraj; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; lässtrategier; undervisning; Läslyftet; stödstrukturer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi utifrån ett lärarperspektiv läsförståelseundervisningen på två kommunala grundskolor, i södra Sverige. Studiens fokus ligger vid att undersöka om och hur lässtrategier tillämpas i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Elevperspektiv på språkinlärning, En studie av hur elever i språklig sårbarhet upplever språkinlärning inom ämnet moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Unt; [2017]
    Nyckelord :Anpassningar; Moderna språk; Motivation; Språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktUnt Therese (2017). Elevperspektiv på språkinlärning – En studie av hur elever i språklig sårbarhet upplever språkinlärning inom ämnet moderna språk. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle. LÄS MER

  3. 18. Introduktion av reciprok undervisning : En aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla undervisning i läsförståelse för elever med intellektuella funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Bock; Jennie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; Reciprok undervisning; läsförståelse; sociokulturell teori; aktionsforskning; fenomenografisk analys; grundsärskola; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : En aktionsforskningsinspirerad studie där syftet är att undersöka möjligheten att som pedagoger utveckla läsförståelse för elever med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Genom att använda oss av klassrumsbaserad aktionsforskningsansats med self-study som design med multipel datainsamlingsmetod där loggboksskrivande, reflekterande samtal och observationer används för att tydliggöra pedagogernas utveckling genom arbetsgången. LÄS MER

  4. 19. Lärares beskrivningar av sin undervisning kring berättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Sofia Ekvall; Emelie Lagerström; [2015]
    Nyckelord :narratives; writing tools; strategies for writing; teaching; organize narrative texts; berättande texter; skrivverktyg; strategier för skrivande; undervisning; att organisera berättande texter;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Tidigare forskning har visat att elever i de lägre årskurserna som arbetar med att skriva sig till läsning, kan skriva längre texter eftersom det är fysiskt lättare för dem att skriva på datorn än för hand. Dock har vi inte funnit några belägg för hur elever organiserar och planerar sina texter vid skrivandet av berättande texter på datorn. LÄS MER

  5. 20. Hela svenskan : Integrering inom svenskämnet

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Ewa Bergh Nestlog; [2005]
    Nyckelord :genrepedagogik; funktionell svenskundervisning; integrering inom svenskämnet; funktionell grammatik; språkliga strukturer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka en funktionell svenskundervisning där undervisning om språkliga strukturer integreras i undervisningen kring eget skrivande och analys av egna och andras texter. Fokus ligger på undervisningens relation till kontextuella aspekter av verksamheten, såsom sammanhang som har att göra med praxis i klassrummet, den enskilda skolan och yttre ramar på ett samhälleligt plan. LÄS MER