Sökning: "stockholms universitet biologi"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden stockholms universitet biologi.

  1. 1. Environmental factors affecting European spruce bark beetle (Ips typographus) outbreaks in Sweden : Linking AI-detected dead spruce, soil moisture, nature protection and bark beetle outbreak (Ips typographus) in Sweden

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Petter Hessle; [2023]
    Nyckelord :Ips typographus; Biology; forest; Norway spruce; Picea abies; European spruce bark beetle; Ecology; outbreak; Ai; Sweden; Biologi; ekologi; skog; Granbarkborre; gran; Ai; utbrott; naturvård; Ips typographus; sverige;

    Sammanfattning : Norway spruce (Picea abies) is a vital tree species in Sweden's extensive forested landscape. However, the planting of spruce beyond its natural range has made it vulnerable to pests like the spruce bark beetle (Ips typographus), which has caused substantial damage to Swedish forests. LÄS MER

  2. 2. Läkemedelsundervisning i svenska grund- och gymnasieskolor. En enkätundersökning med elever och lärare i Stockholms län

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)

    Författare :Sundus Rashid Othman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Didaktiska syften vidanvändning av digitala verktyg inom biologiundervisning : En kvalitativ intervjustudie av gymnasielärare inom biologi

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Ludvig Helgesson; [2021]
    Nyckelord :Didaktiska syften; Biologiundervisning; Digitala verktyg; Sverige; Stockholm; Gymnasieskola; Kvalitativ intervjustudie; Intervjuer;

    Sammanfattning : Digitala verktygs användning i skolor och av lärare ökar stadigt. Det är därför viktigt att kunnaredogöra för hur och när dessa digitala verktyg kan användas på ett didaktiskt sätt för att maximeraderas effektivitet. LÄS MER

  4. 4. Systematiska undersökningar i klassrummet inom de naturvetenskapliga ämnena enligt Lgr11 – hur omsätts och tolkas läroplanens begrepp i praktiken av lärare som undervisar i årskurs 6-7 : En intervjuundersökning med undervisande lärare i kemi, fysik, biologi och teknik

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Basic Vildana; [2020]
    Nyckelord :Scientific Inquiry; VASI; Views About Scientific Inquiry; biologi; fysik; kemi; Lgr11; naturvetenskapliga ämnen; systematiska undersökningar; systematiska vetenskapliga undersökningar; teknik; VASI; vetenskapliga undersökningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Miljöundervisning som kan stödja elevers hopp och engagemang : en intervjustudie med fyra biologilärare på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Eva Hedmark; [2020]
    Nyckelord :Miljöundervisning; miljöfrågor; hopp; biologi; engagemang; gymnasiet; didaktik;

    Sammanfattning : Flertalet studier världen över har visat att ungdomar och skolelever ofta ser pessimistiskt på framtiden i förhållande till miljöfrågor. Negativa känslor som hopplöshet och maktlöshet leder inte sällan till olika psykologiska hanteringsmekanismer som bland annat kan innebära att individen tar avstånd från miljöproblemen, till exempel genom att förneka allvaret eller genom att ta avstånd från ansvar. LÄS MER