Sökning: "strukturerad handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden strukturerad handledning.

  1. 1. Att leda riktade hälsosamtal med 40-åringar i Region Halland

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Maria Mårtensson; Marika Lingaas; [2023]
    Nyckelord :Healthcare worker s; Health promotion; Primary care; Public health; Targeted health dialogues; Folkhälsa; Hälsofrämjande; Hälsosamtalsledare; Närsjukvård; Riktade hälsosamtal;

    Sammanfattning : Livsstilsrelaterade sjukdomar ökar idag i världen samt i Sverige och genom hälsofrämjande arbete kan riskfaktorer och ohälsosamma levnadsvanor identifieras. Det har föranlett införandet av riktade hälsosamtal till specifika åldersgrupper i flera regioner i Sverige och nu i Region Halland. LÄS MER

  2. 2. Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lotta Nilsson; Maria Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Elevassistenter; handledning; inkludering; kompetensutveckling; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Lotta och Westerberg, Maria (2022). Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan barnhälsovård och socialtjänst. Sjuksköterskors upplevelse av samverkan kring familjer med behov av stödjande och hälsofrämjande insatser.

    Master-uppsats,

    Författare :Anne-Sofie Johansson; [2021-04-09]
    Nyckelord :Barnhälsovård; barns rättigheter; folkhälsa; Samordnad Individuell Planering SIP ; samverkan i team; orosanmälan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan inom barnhälsovården har som uppdrag att ge hälsofrämjande insatser till familjerna. Familjer har olika förutsättningar, svårigheter och möjligheter att tillse att barn uppnår en god hälsa. LÄS MER

  4. 4. Undervisning och intervention för lexikal och pragmatisk utveckling hos barn med språkstörning i språkförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Intervention; Ordförråd; Språkförskola; Språkstörning; Pragmatik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap kring ordförrådsutvecklande undervisning i en svensk förskolekontext. Syftet är också att beskriva språkutvecklande undervisning med fokus på utveckling av ordförrådet hos barn med språkstörning på några språkförskolor. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares och specialpedagogers samverkan med lärare med fördjupning inom språk-, läs- och skrivutveckling - för att skapa tillgänglig lärmiljö för elever med diagnos ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cenita Welander; Anna Sjödén; [2021]
    Nyckelord :ADHD; språk-; läs- och skrivutveckling; samundervisning; tillgänglig lärmiljö; organisation;

    Sammanfattning : En granskning gjordes av Skolinspektionen under 2014, där framkom det att svensk skola behövde förbättra stödet för elever med diagnosen ADHD. Svensk skollag säger att alla elevers olika behov ska tillgodoses och alla ska vara en del av undervisningen oavsett vilken förutsättning eleven har. LÄS MER