Sökning: "svensk klass kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden svensk klass kultur.

  1. 1. Att vara eller inte vara borgerlig.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Näslund; Johanna Trapp; [2023]
    Nyckelord :borgerlig; borgerlighet; begreppsanalys; Skinner; liberal; konservativ; Alliansen; Magasinet Neo; Svensk Tidskrift; Smedjan; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en begreppshistorisk textanalys av begreppet borgerlig. Mer specifikt undersöks frågeställningen “Hur används begreppet borgerlig inom den borgerliga politiska diskursen i Sverige?” under tidpunkterna före, under och efter Alliansen, med syfte att analysera hur begreppets betydelse har förändrats över tid. LÄS MER

  2. 2. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  3. 3. Medborgarfostran i skolan : Tre rektorers syn på demokratiuppdraget i svensk grundskola F-6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Lundahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i grundskolan idag tolkar skolans demokratiska uppdrag. Hur arbetar men, enligt rektorn, med det demokratiska uppdraget i den dagliga verksamheten i grundskolan? För att få svar på frågan användes en kvalitativ forskningsdesign där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre rektorer i grundskolan klass F-6. LÄS MER

  4. 4. Med blicken på modellen : Pierre Louis Alexandre i verk av Konstakademiens elever 1878-1903

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Nagano Holm; [2021]
    Nyckelord :Representation; visual types; orientalism; visual culture; artists’ model; the black model; Royal Swedish Academy for Fine Art; 19th century; Swedish art history; countervisuality; Representation; visuell typ; orientalism; visuell kultur; levande modell; svart modell; konstakademien; 1800-tal; svensk konsthistoria; motvisualitet;

    Sammanfattning : Abstract The subject of the thesis concerns visual representations of the African diaspora in Swedish art history. The focus is on paintings by students at the Royal Swedish Academy for Fine Arts 1878–1903 for which the dockworker and artists’ model Pierre Louis Alexandre (1844–1902) posed. Twelve paintings are selected for visual analysis. LÄS MER

  5. 5. Skolverkets obligatoriska kartläggningsmaterial i matematik ur ett specialpedagogiskt perspektiv: : Vilken betydelse har ”Hitta matematiken” för elevens matematikutveckling i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Enocksson; Maria Gusafsston; [2021]
    Nyckelord :hinder i matematikutvecklingen; specialpedagogik; tidiga insatser; kartläggningsmaterial; förskoleklass;

    Sammanfattning : Matematikkunskaperna i svensk skola har under senare år visat på negativa resultat i internationella mätningar, och därför tillsattes en ”läsa-skriva-räkna-garanti” som åtgärd (Skolverket, 2020b). Syftet med garantin är att eleven redan i förskoleklass ska erbjudas tidiga stödinsatser om hinder i matematikutvecklingen uppmärksammas, vilket även framhävs i forskningen. LÄS MER