Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att läsa Kamratposten : Textrörlighet och ordförståelse i ett andraspråksperspektiv

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Engman; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; läsförståelse; textrörlighet; ordförståelse; kvalificerade gissningar.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker nio mellanstadieelevers uttryckta förståelse för ett reportage i Kamratposten. Syftet är att undersöka uppvisad textrörlighet och ordförståelse hos några elever som läser en åldersadekvat text på svenska samt hur de resonerar för att komma fram till obekanta ords betydelse. LÄS MER

  2. 2. Andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling i de samhällsorienterade ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Lindahl; Elin Sehovac; [2023]
    Nyckelord :modersmål; proximala utvecklingszonen; samhällsorienterande ämnen; sociokulturellt perspektiv på lärande; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Följande text behandlar svenska som andraspråkselevers språk- kunskapsutveckling i desamhällsorienterade ämnena utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Andraspråkselever tenderar att prestera sämre i skolan på grund av deras brister i begreppsligförståelse. LÄS MER

  3. 3. Högläsning som språkutvecklande verktyg för elever med svenska som andraspråk. : En kvalitativ studie om hur åtta lärare arbetar språkutvecklande med högläsning för elever med svenska som andraspråk i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Shaima Altoon; [2023]
    Nyckelord :reading aloud; literacy; book selection; book conversation; language development; Swedish as a second language.; högläsning; litteracitet; bokval; boksamtal; språkutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utöka kunskapen om hur lågstadielärare kan använda högläsning för att stimulera språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk. Detta görs genom att undersöka hur åtta lärare i lågstadiet arbetar med andraspråksperspektivet i högläsning. LÄS MER

  4. 4. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål

    Master-uppsats,

    Författare :Annalena Svensson; [2022-10-25]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; nyanlända elever; resursmodellen; flerspråkig litteracitet; ämneslärares erfarenhet; ämneslärares erfarenhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER

  5. 5. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :explicit uttalsundervisning; uttal; SFI; fonetik; fonologi; prosodi;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER