Sökning: "svenskdidaktisk forskning"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenskdidaktisk forskning.
1. Skönlitteratur – vägen till lärande? : En systematisk litteraturstudie gällande skönlitteraturens och läsförmågans inverkan på gymnasieelevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka vilken betydelse skönlitterär läsning har för gymnasieelevers läsförmåga och i förlängningen deras lärande genom läsning. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker valdes litteratur för att nå syftet. LÄS MER
2. Utveckling av skriftspråk i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie om hur elevers skriftspråk utvecklas i högstadiet i relation till flickors och pojkars attityder och förmågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars attityder till att utveckla sitt eget skriftspråk inom ämnet svenska under högstadiet. Studien ämnar även att undersöka huruvida elevernas kön påverkar deras skriftspråksutveckling. LÄS MER
3. Läsförståelse genom kulturella barriärer : En litteraturstudie om skönlitteratur i det mångkulturella klassrummet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker vad aktuell svenskdidaktisk forskning säger om skönlitteraturens roll i det mångkulturella klassrummet. Uppsatsen har ett fokus på elevernas läsförståelse, och de faktorer som påverkar andraspråkselevers möjlighet att ta till sig texten som valts ut. LÄS MER
4. Skönlitteraturens utveckling inom svenskämnet : En studie av grundskolans kursplaner
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I den nuvarande kursplanen för svenska (2000) står att skönlitteraturen är en del av kulturarvet och att den bl.a. syftar till att förmedla kunskaper och värderingar. Läsning av skönlitterära texter ska leda till att elever bl. LÄS MER