Sökning: "svenskdidaktisk forskning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenskdidaktisk forskning.

  1. 1. Skönlitteratur – vägen till lärande? : En systematisk litteraturstudie gällande skönlitteraturens och läsförmågans inverkan på gymnasieelevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lärande genom läsning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka vilken betydelse skönlitterär läsning har för gymnasieelevers läsförmåga och i förlängningen deras lärande genom läsning. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker valdes litteratur för att nå syftet. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av skriftspråk i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie om hur elevers skriftspråk utvecklas i högstadiet i relation till flickors och pojkars attityder och förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josefine Åslund; Sara Nyström; [2023]
    Nyckelord :svenska; skriftspråksutveckling; flickor; pojkar; attityd; förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars attityder till att utveckla sitt eget skriftspråk inom ämnet svenska under högstadiet. Studien ämnar även att undersöka huruvida elevernas kön påverkar deras skriftspråksutveckling. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse genom kulturella barriärer : En litteraturstudie om skönlitteratur i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ludvig Pålsson; [2017]
    Nyckelord :svenska; interkulturalitet; skönlitteratur; svenskdidaktisk forskning; mångkultur; gymnasiet; andraspråk; elever;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker vad aktuell svenskdidaktisk forskning säger om skönlitteraturens roll i det mångkulturella klassrummet. Uppsatsen har ett fokus på elevernas läsförståelse, och de faktorer som påverkar andraspråkselevers möjlighet att ta till sig texten som valts ut. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteraturens utveckling inom svenskämnet : En studie av grundskolans kursplaner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lisa Åkesson; Ann-Louise Hacksell; [2008]
    Nyckelord :erfarenhetspedagogik; litteraturundervisning; svenskundervisning; skönlitteratur; vidgat textbegrepp; samtal och reflektion; kursplaneanalys;

    Sammanfattning : I den nuvarande kursplanen för svenska (2000) står att skönlitteraturen är en del av kulturarvet och att den bl.a. syftar till att förmedla kunskaper och värderingar. Läsning av skönlitterära texter ska leda till att elever bl. LÄS MER