Sökning: "systembolaget monopol"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden systembolaget monopol.
11. Sortimentmix eller sortimenttrix : Hur systembolagets minsta sortimentmix påverkar dryckeskonsumtionen
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolanSammanfattning : .... LÄS MER
12. Tillgänglighet i Systembolagets butiker : Ett arbete kring hur Systembolagets butiker kan utformas för att bli tillgänglig, framkomlig och strukturerad.
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Systembolaget är ett statligt ägt företag som har monopol på försäljning av alkohol i Sverige. Deras mål är att bedriva sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt utan vinstmaximering, syftet med försäljningen är inte att sälja fler artiklar. Butikskommunikation är en inriktning inom rumslig gestaltning som intresserar mig. LÄS MER
13. Svensk alkoholpolitik och EU - en undersökning av Sveriges och EU:s alkoholpolitik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsen har som syfte att redogöra för alkoholpolitiken som bedrivs och som har bedrivits i Sverige och dess förhållande till EU-rätten, samt att redogöra för den alkohol- och hälsopolitik EU bedriver. Utöver diskuteras den fria rörligheten och alkoholimport. LÄS MER
14. Drugs and alcohol – The Swedish monopolies
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The Swedish pharmacy monopoly was established 1970. The purpose of the monopoly was to adapt to the medical, technical and economical development. The Hanner case started 2005, when the Stockholm district court requested a preliminary ruling concerning the Swedish pharmacy monopoly. LÄS MER
15. Drick med måtta och spela lagom! : En studie i hur statliga bolag konstruerar trovärdighet i relation till motstridiga syften i verksamheten
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : I denna studie analyseras hur de statliga bolagen Systembolaget och Svenska spel går tillväga för att skapa trovärdighet i sin omgivning av kunder och intressenter. Undersökningen är genomförd på informativ och extern kommunikation som finns på bolagens hemsidor, varav två reklamfilmer även visas i svensk tv. LÄS MER