Sökning: "systemteori kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 146 uppsatser innehållade orden systemteori kommunikation.

  1. 21. Specialpedagoger i en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sasha Alexa Gagic; [2022]
    Nyckelord :Arbetsroll; fenomenografi; förskola; pandemi; samverkan; systemteori;

    Sammanfattning : Gagic, Sasha Alexa (2022). Specialpedagoger i en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Syftet med studien är att synliggöra hur pandemin har påverkat specialpedagogens arbetsroll. LÄS MER

  2. 22. Matematikundervisning i förskoleklass : att upptäcka matematiksvårigheter och främja elevers matematikutveckling

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helene Karlsson Holst; Åsa Nilsson; [2022]
    Nyckelord :främja och förebygga; förskoleklass; kartläggning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser; upptäcka.;

    Sammanfattning : Tidig matematisk förståelse har stor betydelse för framtida utbildningsresultat i matematik. Det är därför viktigt att redan i förskoleklass upptäcka elever som är i risk att utveckla matematiksvårigheter och att erbjuda dessa elever stöd. LÄS MER

  3. 23. Ingen vill vara en hemmasittare : elevers, vårdnadshavares och skolpersonals tankar och erfarenheter kring orsaker till problematisk skolfrånvaro och möjligheter och hinder i vägen tillbaka till skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Johnsson; Lotta Lödesjö; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; hemmasittare; intellektuell funktionsnedsättning; problematisk skolfrånvaro; ökad skolnärvaro;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är idag ett växande problem som påverkar både eleven och samhället i stort. I vår sökning efter forskning inom området upptäckte vi att forskning kring återgången till skolan efter problematisk skolfrånvaro är eftersatt. Vi såg det därför som intressant att undersöka detta. LÄS MER

  4. 24. Hur arbetar lärare med att inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisning? : En intervjustudie om hur lärare inkluderar flerspråkiga elever i matematikundervisningen och samverkar med speciallärare.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Nylund Malmesved; Camilla Thofelt; [2022]
    Nyckelord :differentierad undervisning; flerspråkighet; inkludering; matematikutveckling; speciallärarstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några lärare arbetar med inkludering i matematikundervisningen och vilka förutsättningar det kan ge för flerspråkiga elever. En kvalitativ metodasats har använts och det teoretiska ramverket har utgjorts av sociokulturell- och systemteori. LÄS MER

  5. 25. Stora barngrupper och personaltäthet : En kvalitativ studie av förskollärarens förhållningsätt till stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Dhamyaa Alkuheli; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; stora barngrupper; personaltäthet;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där sociala relationer byggs med hjälp av lek och lärande. Förskollärare ska ansvara för barns lärande och utveckling, men studier visar att antalet barn i gruppen påverkar förskollärarens uppdrag negativt. LÄS MER