Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Möjligheter och hinder i arbetet med likhetstecknet : En kvalitativ studie om lärares beskrivning av att introducera och arbeta med likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Sköldin; Natalie Engström; [2021]
    Nyckelord :The equal sign; inclusion; working methods; support and obstacles.; Likhetstecknet; inkludering; arbetssätt; stöd och hinder.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur lärare introducerar och arbetar med likhetstecknet för att inkludera alla elever och ge dem förutsättningar i sin undervisning. Studiens urval är fyra verksamma lärare som genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer belyser sina tankar, erfarenheter och åsikter om hur de arbetar och introducerar likhetstecknet, samt vilka svårigheter som kan uppstå. LÄS MER

  2. 2. Kommutativa lagen i läromedel : Hur en räknelag framställs i matematikläromedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Haraldsson; [2018]
    Nyckelord :mathematics; commutative law; textbooks and children; matematik; kommutativitet; läromedel och barn;

    Sammanfattning : Under skolgången ska elever utveckla flera grundläggande kunskaper inom matematiken. En sådan kunskap handlar om de fyra räknesättens olika egenskaper. LÄS MER

  3. 3. Var håller talfamiljer hus i läroboksuppgifter? : En läromedelsanalys av läroboksuppgifter i årskurs 1 som fokuserar på talfamiljer upp till 10, utifrån ett problemlösningsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Tina Honnér; [2017]
    Nyckelord :Assignments; fact family; number ability; number sense; problem- solving; textbook; Läroboksuppgifter; läromedelsanalys; talfamiljer; talkamrater; taluppfattning; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att åskådliggöra hur talfamiljer upp till 10 förekommer och gestaltas i läroboksuppgifter i årskurs 1, utifrån ett problemlösningsperspektiv. För att uppfylla syftet analyseras läroboksuppgifter med talfamiljer och delar av talfamiljer genom Cummins analysmodell där uppgifterna sorteras på fyra olika nivåer beroende av kontext och kognitiv svårighetsgrad efter att de kategoriserats. LÄS MER

  4. 4. "Jag har typ en tallinje i huvudet" : Elevers upplevelse av träning med applikationen Vektor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Åbonde; Carina Strömbom; [2017]
    Nyckelord :Specialpedagogik; matematiksvårigheter; digitala verktyg; Vektor; beräkningsstrategier; arbetsminne;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elever i behov av särskilt stöd i matematik beskriver sin upplevelse av träning med applikationen Vektor och om de uttrycker någon förändring av sina grundläggande strategier efter träning. Flera forskare är överens om att arbeta med hjälp av digitala verktyg får effekter på elever både när det gäller kunskap och motivation. LÄS MER

  5. 5. Delar och helheter : Del-helhetsrelationers inverkan på yngre elevers matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Beatrice Fenelius; Cecilia Rydberg; [2015]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; talkamrater; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Ämnesområdet som detta examensarbete utgår ifrån är aritmetikundervisning. Syftet är att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer inverkar på elevers lärande av sambandet mellan addition och subtraktion. Syftet är även att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer påverkar lärandet av talkamrater. LÄS MER